Sobota, 23. november 2024
Oblačno -1,9 °C
Mimoriadne správy
- Trump si vyberá kontroverzných členov vlády, obavy vyvoláva aj neskúsený nominant na post šéfa Pentagonu
- Top foto dňa (23. november 2024): Vianočné trhy v Bratislave, víkendové práce na D1 aj Shiffrinovej 99. víťazstvo
- Tisícky ľudí vo Francúzsku protestovali proti vraždám žien a sexuálnemu násiliu, žiadali rodovú rovnosť
- Šéfka europarlamentu vyzvala Nemecko na dodávky rakiet Taurus Kyjevu, Ukrajina nemôže čakať večne
- Trump rokoval s generálnym tajomníkom NATO, diskutovali o množstve bezpečnostných problémov
Podľa prieskumu je skoro 70% Európanov aj Slovákov proti návrhu Európskej komisie obmedziť biopalivá z poľnohospodárskych plodín
Brusel, Bratislava, 17.2.2017 – Európania, vrátane obyvateľov Slovenska v drvivej väčšine podporujú využívanie konvenčných biopalív vyrobených z plodín a veria, že politika EÚ by ich mala podporovať. Vyplýva to z celoeurópskeho prieskumu verejnej mienky, zverejneného koncom januára.
Viac ako 69% opýtaných Európanov hovorí, že konvenčné - prvogeneračné biopalivá z poľnohospodárskych plodín by mali byť podporované. Proti je 15%. Vyplýva to z prieskumu EuroPulse nemeckej agentúry Dalia, vykonaného na vzorke 11,283 respondentoch v 28 krajinách Európskej únie. Prieskum tiež zistil, že 68% Európanov podporuje politiku EÚ na podporu konvenčných biopalív na báze plodín, proti je 12%.
Na Slovensku podporuje prvogeneračné biopalivá z plodín až 73% opýtaných a 13% je proti.
Za politiku EÚ na podporu prvogeneračných biopalív sa vyjadrilo 66%. Proti bolo 14%.
Ako najväčšiu výhodu biopalív vnímajú obyvatelia Slovenska zhodne s celou EÚ to, že menej znečisťujú a zlepšujú kvalitu ovzdušia. Na druhom mieste je ich obnoviteľnosť a na treťom znižovanie závislosti Európy na dovoze ropy.
Prieskum prišiel v čase, kedy Európska komisia vo svojom návrhu chce obmedziť používanie týchto biopalív na základe argumentu, že európska verejnosť je proti "palivu na potravinovej báze" (food-based fuel) - ako úradníci Komisie zavádzajúco nazvali biopalivá z poľnohospodárskych plodín.
Riaditeľka pre obnoviteľné zdroje Európskej komisie Marie Donnelly minulý rok v Európskom parlamente vyhlásila: "Nemôžeme sa riadiť iba ekonomickými modelmi a vedeckými teóriami, musíme byť veľmi citliví k obavám občanov, niekedy dokonca aj v prípade, že tieto obavy sú emotívne, nepodložené faktami či vedou."
Nový prieskum jasne spochybňuje toto ponímanie, keď ukazuje, že iba veľmi malá časť Európanov je proti využívaniu biopalív vyrobených z plodín ako cukrová repa, kukurica a pšenica, vypestovaných na domácej pôde.
Tieto zistenia sú v súlade s výsledkom prieskumu Eurobarometer Biotechnology z roku 2010, ktorý pravidelne robí Európska komisia a v ktorom viac ako 70% opýtaných Európanov podporilo biopalivá z plodín.
Proti návrhu Európskej komisie sú aj výrobcovia bioetanolu: "Návrh Komisie predstavuje hrozbu, že sa odstráni jedna z najlepších súčasných možností na zníženie emisií skleníkových plynov a dekarbonizácie dopravy - biopalív vyrobených udržateľným spôsobom v Európe," povedal Emmanuel Desplechin, generálny tajomník ePure, európskej asociácie výrobcov bioetanolu. Dodáva, že politika Komisie by mala byť založená na vede a dôkazoch, skôr než na nesprávnom výklade verejnej mienky.
Za prvogeneračné biopalivá z plodín hovoria aj fakty: európsky etanol primiešaný v palive preukazuje 64% úspory emisií skleníkových plynov v porovnaní s benzínom (bionafta vykazuje úspory 50-90%) a je základným nástrojom pre dekarbonizáciu dopravy v únii. Na jeho produkcii sa podieľajú európski farmári a je k dispozícii v existujúcej infraštruktúre automobilovej dopravy.
Ak by prešiel návrh Komisie, prínos konvenčných biopalív by sa znížil z terajších 7% energie v doprave v roku 2021 na 3,8% v roku 2030. "Obmedzenie prvogeneračných biopalív v čase, kedy ešte nemáme dostatočné množstvo pokročilých biopalív, by znamenalo okamžité zvýšenie emisií skleníkových plynov v ovzduší a Slovensko aj Európa by sa vrátili do stavu spred desiatich rokov," hovorí Peter Kostík, podpredseda Združenia pre výrobu a využitie biopalív a strategický poradca výrobcu biopalív na Slovensku. Okrem negatívnych dôsledkov na životné prostredie by sa návrh na obmedzenie biopalív prejavil v obmedzení investícií do biopalivového priemyslu a ohrozil by emisné ciele.
Cestná doprava je v súčasnosti z 95% závislá na rope a zodpovedá za 20% emisií v EÚ.
Poznámka: Prieskum uskutočnila v decembri 2016 nemecká prieskumná agentúra Dalia. Vzorka 11,283 respondentov pochádza zo všetkých 28 členských štátov EÚ, s prihliadnutím na súčasné rozdelenie populácie s ohľadom na vek, pohlavia a regiónu / krajiny.
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.
Hodnotenie článku
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Predchádzajúci článok
Zamestnanci predajní NAY budú od apríla zarábať o 17 % viacNasledujúci článok
V kabelke podozrivej z vraždy Kima Čong-nama sa našiel jed