Pondelok, 18. marec 2019
Oblačno  5,3 °C
Mimoriadne správy

Brexit by mohol skomplikovať cestovanie pre britské tímy F1

 PE  14. december 2018  213
Brexit by mohol skomplikovať cestovanie pre britské tímy F1

Brexit by mohol ovplyvniť britské tímy F1 a európske preteky. Tvrdí to Johnathan Neale, prevádzkový riaditeľ tímu McLaren.


Podľa neho by chýbajúca dohoda v rámci Brexitu mohla postaviť Formulu 1 do riskantnej situácie. Sedem z desiatich tímov má totiž svoje základne vo Veľkej Británii a budúci rok sa bude v Európe konať deväť pretekov. Neale hovorí, že McLaren už s partnermi pripravuje plány, ako sa tím popasuje s potenciálnymi problémami počas nasledujúcej sezóny. 


V Británii sídli mnoho tímov F1


Ak parlament tento mesiac odmietne premiérov návrh riešenie, existuje šanca, že Veľká Británia opustí Európsku úniu bez akejkoľvek dohody, a to už 29. marca budúceho roka. Napriek tomu, stále sú v hre aj iné scenáre, čo je dôležité nie len pre samotné tímy, ale aj pre fanúšikov a stávkové kancelárie. Dovtedy už sezóna F1 začne, pričom prvé európske preteky budú zorganizované 12. mája v Španielsku. Mercedes, McLaren, Williams, Force India, Renault a Red Bull sú všetko tímy Veľkej Británie, pričom Haas má svoje vedenie v USA, no základňu v anglickom Banbury.


Tímy prepravu nezvládnu bez pomoci


Neale hovorí, že kľúčový problém vidí v efektivite hraníc pre ľudí i administratívne poplatky. McLaren F1 prepravuje 40 ton materiálov a 100 ľudí, a to každé dva týždne okolo celého sveta v 20 krajinách a na 5 kontinentoch. Prechádzajú tam množstvom hraníc, mnohé trasy sú preplnené a tím musí zorganizovať bezproblémovú prepravu. Jedna z vecí, ktorú McLaren robí, je spolupráca s F1, HMRC a ich logistickými partnermi ako FedEx a DHL, aby získali istotu, že ich práca je efektívna a žiadne administratívne poplatky nebudú bremenom pri preprave show. 


Talent, nie víza!


Tím McLaren pozostáva z 800 zamestnancov s tým, že v inžinierskej skupine figurujú pracovníci 23 rôznych národností. Práve preto považuje Neale za kľúčové vyriešiť otázky súvisiace s Brexitom už teraz, nakoľko si myslí, že by bolo zbytočné neustále sa zaoberať administratívne vyčerpávajúcimi a časovo náročnými žiadosťami o víza. McLaren chce podľa neho zamestnávať talentovaných ľudí na základe ich osobnostnej a profesionálnej vhodnosti pre zamestnanie, nie na základe toho, čo je kvôli vízam pre tím najjednoduchšie. 


Do začiatku už len 10 týždňov


Neale ako prevádzkový riaditeľ McLarenu podal stanovisko, že tím delí len 10 týždňov od začiatku budovania auta na rok 2019. Auto, resp. formula v súťaži F1 má okolo 14 000 častí a z auta použitého v posledných pretekoch tohto roka bude v novej sezóne do formuly presunutých menej ako 10% z nich.  Mnohé z týchto materiálov sú dodávané z množstva malých a stredných spoločností Veľkej Británie a Európy a niektoré z nich musia prekonať mnohé hranice na príchod do centrály McLarenu. 


Obavy má Mercedes i Renault 


Tímový riaditeľ Mercedesu, Toto Wolff, nedávno povedal, že má taktiež obavy o 1800 zamestnancov Mercedesu v rámci motoristických športov vo Veľkej Británii, pričom mnohí z nich sú občanmi Európskej únie. Renault tak isto čelí potenciálnym ťažkostiam, pretože ich základňa je v britskom Oxfordshire, no ich motory sú vyrábané vo Francúzsku. Budúci rok bude súťažiť aj syn Michaela Schumachera, 19-ročný Mick. Uvidíme ho v rámci F2 a bude pokračovať v tíme Prema team, v ktorom zažil výnimočnú sezónu na tohtoročnom Európskom šampionáte Formula 3. F2 bude pre mladého Schumachera finálnym krokom k pokusu získať miesto v F1.