Streda, 21. november 2018
Oblačno  2,9 °C
Mimoriadne správy

5 faktorov, ktoré ovplyvňujú kvalitu spánku

 purtex.cz  10. apríl 2018  1557
5 faktorov, ktoré ovplyvňujú kvalitu spánku

Denný režim

Vypestujte svojmu telu Pavlovov reflex a zaspite, len čo si ľahnete na lôžko. Že to nejde? Omyl. Organizmus je skutočne možné spoľahlivo naučiť, kedy sa má vypnúť a zasa zapnúť. Kľúčom k zdravému spánku je pravidelnosť a vypozorovanie, koľko hodín spánku si vaše telo žiada. Ideálna doba sa u dospelého človeka pohybuje okolo 7 hodín, ale táto hodnota sa môže líšiť podľa vašich individuálnych potrieb. Len čo zistíte nevyhnutné množstvo presnených hodín, zvoľte si čas, kedy začnete chodiť každý deň spať a vstávať. Neodporúča sa s týmto časom manipulovať o viac než 1 hodinu. Dlhšie oneskorenie by mohlo režim organizmu narušiť a vy by ste svoje telo museli znova učiť, kedy prichádza čas odpočinku.

Pohyb

Len čo prijmete presne daný denný režim za svoj, prestanete sa prebúdzať v priebehu noci, vymizne dlhé prevaľovanie pred zaspaním a budete do nového dňa vstupovať svieži, odpočinutí. Okrem pravidelnej hodiny môžete zaradiť medzi svoje večerné rituály taktiež meditáciu či jogu, s ich pomocou sa upokojíte. Také cvičenia začnú pôsobiť ako spúšťač pokojového režimu a proces zaspávania opäť o trocha zrýchlia.

Matrac

Neoddeliteľnou súčasťou zdravého spánku je kvalitný matrac. Ak dlhodobo spíte na lôžku, ktoré vášmu chrbtu neposkytuje dostatočnú podporu a neumožňuje vám zaujať prirodzenú pohodlnú polohu bez dlhého prevaľovania, je čas ho vymeniť. Správny matrac vyberajte ideálne za pomoci odborníkov, ktorí zohľadnia vaše osobné preferencie, vek, fyzickú kondíciu a proporcie vášho tela.

Prostredie

Aby ste docielili kvalitný spánok, spite v dobre vyvetranej a zatemnenej miestnosti. Svetlo narušuje produkciu hormónu melatonínu, ktorý riadi rytmus deň-noc, a tak môže dochádzať k poruchám spánku. Teplota v miestnosti by sa mala pohybovať okolo 18 °C. Taktiež sa vyvarujte spaniu v jednej miestnosti s elektronickými zariadeniami ako počítač, televízia či mobilný telefón.

Stravovacie návyky

Vašu nočnú regeneráciu môžu negatívne ovplyvniť jedlo a pitie, ktorému pred zaľahnutím holdujete. Ak máte problémy so spánkom, vyraďte večer zo svojho jedálneho lístka ťažké jedlá, nápoje s obsahom alkoholu či kofeínu. Ideálne nie sú ani sladené nápoje. Stavte radšej na čistú vodu, čaje s medovkou či bylinné zmesi určené na upokojenie.
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.