Piatok, 22. november 2024
Mimoriadne správy
- Top foto dňa (22. november 2024): Pellegrini v Prešove, pojednávanie s bývalým policajným prezidentom aj vianočný stromček vo Vatikáne
- Pre podozrivú batožinu evakuovali časť londýnskeho letiska Gatwick
- Ukrajinský parlament zrušil zasadanie pre sprísnenie bezpečnostných opatrení po tom, ako Moskva nasadila novú raketu
- Trump má novú kandidátku na čelo ministerstva spravodlivosti, bývalú generálnu prokurátorku Floridy Pam Bondiovú
- Moskva na Ukrajine stratila ďalších viac ako tisíc vojakov, prišla aj o bojové vozidlá a delostrelectvo
Výstavba D1 a tunela Višňové odhalila neriešené problémy, Pauer žiada zmenu verejného obstarávania
BRATISLAVA 3. decembra (WebNoviny.sk) - Meškajúca výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové odhalila ďalšie, roky neriešené problémy v stavebníctve.
Ako v pondelok informoval prezident Stavebnej komory Slovenskej republiky (SK) Ivan Pauer, tento dlhotrvajúci stav znovu ukazuje na nemohúcnosť a slabé legislatívne postavenie slovenských stavebných investorov a problematický celý obstarávací a realizačný proces vo výstavbe.
Dlhodobé porušovanie stavebného zákona
Prípad uvedenej stavby diaľnice s tunelom Višňové podľa šéfa stavebnej komory ukazuje na dlhodobé porušovanie stavebného zákona mnohými projektantmi, stavebnými firmami a úradníkmi v celej škále prípravy a uskutočňovania stavieb.
"Tento stav porušovania zákona spôsobuje aj nekonečnú ústretovosť a ustupovanie investorov dodávateľom stavieb a je pre investorov a spoločnosť už neúnosný a kontraproduktívny. V konečnom dôsledku to dodávateľ stavby takmer vždy považuje za slabosť, ktorú prirodzene môže využiť a zvyčajne aj využije," upozornil Pauer. Poškodený podľa neho zostane tak či tak investor a v prípade verejnej zákazky aj daňový poplatník.
"Je nevyhnutné principiálne zmeniť systém verejného obstarávania a uskutočňovania stavebných diel, pretože každá stavba je výnimočným atypickým dielom vykonávaným vždy na inom mieste za iných miestnych podmienok a požiadaviek," povedal Pauer.
"Dodávateľ stavby by mal mať pred prihlásením sa do obstarávania aspoň dva roky najmenej 40 - 50 % vlastnej živej a technickej výrobnej kapacity na predmet obstarávania a nielen zvučné mená dočasných špecialistov," uviedol s tým, že potrebné sú aj ďalšie významné zmeny v oblasti záruky odbornosti na stavbách, komplexnej zodpovednosti generálneho dodávateľa k jeho poddodávateľom a k investorovi.
Kontrola všetkých projektov
Pred samotným zámerom a vyhlásením obstarávania stavby považuje šéf stavebnej komory za potrebné zabudnúť na projekty pre stavebné povolenie, ktoré stavebný zákon vôbec nepozná, ale napriek tomu ho všetky stavebné úrady akceptujú a firmy podľa neho stavajú.
"Je nevyhnutné, aby sa investori a projektanti riadili stavebným zákonom a vyhotovovali projekty pre vykonanie stavby a nie iný, technicky nedoriešený a lacnejší, ktorý zákon nepozná," tvrdí Pauer. Vo verejnom záujme je podľa neho tiež potrebné zaviesť zákonom ustanovenú kontrolu všetkých projektov stavieb, aj drobných, kde sa budú pohybovať živé bytosti.
Prezident stavebnej komory si myslí, že hoci neexistuje zákonom upravené odstupňovanie projektovej dokumentácie stavieb, projektanti musia pripraviť projekty podľa stále platného stavebného zákona v plnohodnotnom rozsahu umožňujúcom stavebnej firme technicky vykonať kvalitnú a bezpečnú stavbu. Stavebná firma so svojim stavbyvedúcim je počas prípravy prác povinná prekontrolovať projekt a poukázať na prípadné chyby.
"Stavebná firma sa nemôže po začatí výstavby sťažovať na chyby alebo nedostatky v projekte, ktoré mohla odhaliť počas svojej prípravy výstavby," dodal Pauer.
Viac k témam: diaľnica D1, Ivan Pauer, Stavebná komora SR, tunel Višňové
Zdroj: Webnoviny.sk - Výstavba D1 a tunela Višňové odhalila neriešené problémy, Pauer žiada zmenu verejného obstarávania © SITA Všetky práva vyhradené.
Hodnotenie článku
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.