Streda, 26. jún 2024
Búrka  24,8 °C
Mimoriadne správy

Pribudli vlaky a pripravujú sa aj nové cesty, zhodnotil minister Érsek svoje dvojročné pôsobenie

 Webnoviny  13. október 2018  277  
Pribudli vlaky a pripravujú sa aj nové cesty, zhodnotil minister Érsek svoje dvojročné pôsobenie

ŠAHY 13. októbra (WebNoviny.sk) - Vyriešenie viacerých kritických problémov na diaľničných úsekoch, ale aj rozbehnutie prípravy nových diaľnic a rýchlostných ciest vyzdvihol Arpád Érsek na hodnotení svojho dvojročného pôsobenia vo funkcii ministra dopravy a výstavby SR.

Ako ďalej uviedol na brífingu v Šahách, sústredil sa tiež na opravu ciest I. triedy, či postupné zlepšovanie situácie vo vlakoch, kde sa historicky zanedbali investície.

V rámci diaľnic a rýchlostných ciest pribudlo podľa neho počas posledných dvoch rokov 37 kilometrov nových úsekov a naštartovala sa výstavba približne 28 kilometrov. „Rok 2018 je rokom súťaží na viac ako 31 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest,“ dodal Érsek.

Doplnil, že celkom za dva roky naštartovali súťaže na viac ako 200 kilometrov. Vo výstavbe je v súčasnosti viac ako 150 kilometrov tohto typu ciest.

Spomenul aj problémy


Minister doplnil, že medzi najväčšie problémy, ktoré musel riešiť, boli problémy s výstavbou na tuneli Čebrať, chýbajúce stavebné povolenia na D4-R7 alebo chýbajúca EIA na obchvate Prešova.

„Najväčších 35 dokončených projektov ciest prvej triedy stálo viac ako 220 miliónov eur a pracujeme na príprave ďalších viac ako 170 projektov za 700 miliónov eur,“ informoval minister o cestách prvej triedy, kde je aktuálne aj 34 rozostavaných projektov v hodnote presahujúcej 270 miliónov eur.

Vyzdvihol ďalej realizáciu významných stavieb ako kompletná rekonštrukcia ciest v okolí strategického parku Nitra, most a obchvat v Komárne a ďalšie projekty.

Nové vlakové spojenia


Podľa ministra sa podarilo pridať nové vlakové spojenia nielen do okolia Bratislavy, ale aj na východné Slovensko.

„Celkom pribudlo viac ako 80 nových spojov a počet platiacich cestujúcich vzrástol o viac ako 40 percent,“ zhodnotil Érsek a dodal, že "na Slovensku už síce jazdia vlaky 160-kilometrovou rýchlosťou, ale trate je nutné naďalej modernizovať".

Súčasne sa postupne obnovuje aj vozňový park ZSSK, pričom len do nových vlakov investujú viac ako 347 miliónov eur. V okolí Banskej Bystrice podľa ministra pribudne 21 úplne nových dieselových strojov a v okolí Žiliny 25 úplne nových elektrických súprav. V tomto aj nasledujúcom roku navyše stúpne dotácia pre ŽSR.

Zvýšenie rýchlosti na diaľniciach


V leteckej doprave len za dva roky vzrástol počet odbavených cestujúcich na bratislavskom letisku o viac ako 500-tisíc. „V prípade tohto letiska budeme rozhodovať, či vyhlásime tender na koncesionára, ktorý by dostal letisko na 30 rokov do prenájmu,“ uviedol Érsek. Dodal, že letisko má ešte 50 miliónov eur dlhov, ktoré musí splácať.

„Veľa z týchto úspechov sa nám podarilo dosiahnuť aj vďaka tomu, že veľmi efektívne čerpáme európske peniaze,“ konštatoval minister. Operačný program Integrovaná infraštruktúra je najúspešnejším operačným programom na Slovensku a len za posledné dva roky sa čerpanie zvýšilo o takmer miliardu eur.

Ministerstvo okrem toho presadilo niekoľko zmien v legislatíve. Znižovali pokuty za STK, nemenili výšku spoplatnenia diaľnic a rýchlostných ciest. Okrem toho v rezorte dopravy intenzívne pracujú na príprave nového stavebného zákona, ktorý by mal byť hotový a predložený do medzirezortného pripomienkového konania na jeseň tohto roku.

„Pripravujeme aj pilotný projekt na zvýšenie rýchlosti na diaľniciach na 140 km za hodinu, o čom som hovoril aj s ministrom dopravy Českej republiky,“ prezradil minister na záver.

Viac k témam: Arpád Érsek, minister dopravy, Ministerstvo dopravy a výstavby SR
Zdroj: Webnoviny.sk - Pribudli vlaky a pripravujú sa aj nové cesty, zhodnotil minister Érsek svoje dvojročné pôsobenie © SITA Všetky práva vyhradené.
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.