Piatok, 22. november 2024
Mimoriadne správy
- Záporožskej jadrovej elektrárni na juhu Ukrajiny hrozí odpojenie od elektriny
- Medzinárodný trestný súd vydal zatykač na izraelského premiéra pre vojnu v Pásme Gazy
- Rusi vo vojne proti Ukrajine prvýkrát použili medzikontinentálnu raketu
- Po tragédii na železničnej stanici v srbskom Novom Sade zatkli 11 ľudí
- Vulkanický systém neďaleko Reykjavíku opäť chrlil lávu
Brexit bez dohody by ohrozil tisíce pracovných miest na Slovensku, tvrdia analytici z Coface
BRATISLAVA 6. novembra (WebNoviny.sk) - Brexit bez dohody by mal významný dopad na slovenský automobilový sektor. Vyplýva to z tlačovej správy spoločnosti Coface.
Ak by sa naplnil najhorší scenár týkajúci sa odchodu Veľkej Británie z Európskej únie, teda brexit bez dohody, na Slovensku by bolo podľa prepočtov analytického tímu nadnárodnej spoločnosti Coface ohrozených v prvej vlne až 7 500 pracovných miest.
V prepočte by to pri najhoršom scenári brexitu predstavovalo pre Slovensko až 6-percentný podiel na nominálnom hrubom domácom produkte (HDP). Konštatoval to country manažér spoločnosti Coface Slovakia Juraj Janči.
Väčšina vyrobených áut sa vyváža
„Pri výpočte pracovných miest vychádzali naši analytici z údajov Eurostatu týkajúcich sa zamestnanosti v automotive sektore na Slovensku za rok 2017. Keďže však Jaguar Land Rover už v týchto dňoch spustil na Slovensku svoju výrobu, dopad takéhoto brexitu by bol po plnom nabehnutí výroby aj v našej štvrtej automobilke podľa nás ešte výraznejší. Samozrejme, dopad by pocítili aj ďalšie relevantné sektory v automotive reťazci,“ uviedol Juraj Janči.
Pre Slovensko, ako aj susediace krajiny ako Česko, Maďarsko či Poľsko, je pritom podľa Coface automobilový sektor významným z hľadiska zamestnanosti, ale aj investícií automobiliek do výroby a celkovo ich podielu na raste HDP.
Najmä Slovensko si pritom drží svetový prím aj v počte vyrobených vozidiel na tisíc obyvateľov. Väčšina vyrobených vozidiel však putuje na export, najmä do krajín EÚ, čo Slovensko robí podľa Coface vysoko exponovanom krajinou z hľadiska akýchkoľvek zmien v tomto exporte.
Zlepšili rating Slovenska
„Nateraz je rizikovosť sektora z hľadiska insolvencie firiem v automotive sektore veľmi nízka, firmy majú veľmi dobré nastavenia platieb dodávateľom a odberateľom cez clearingové centrá,“ konštatoval Juraj Janči. Aj vďaka tomu tak Coface zlepšil rating Slovenska z A3 na A2, čo je nízke riziko.
Dôvodom je podľa spoločnosti jednak medziročne najvýraznejší pokles miery celkovej insolventnosti firiem (-27 %) v regióne strednej a východnej Európy a jednak významné investície automobiliek.
Na druhej strane sa však vysoká orientácia na jeden sektor ukazuje podľa Coface riziková nielen z dôvodu možných dopadov pri cyklickom vývoji, ale aj v situáciách, akou sú dieselgate, rozhodnutie EÚ o zákaze registrácie spaľovacích motorov do obdobia 2030 až 2050, protekcionistické opatrenia USA či najnovšie hrozba brexitu bez dohody, kde by rizikom bolo práve zastavenie obchodu Británie s krajinami EÚ. Už teraz pre automobilový sektor v Británii platí podľa Coface vysoké riziko nesplácania pohľadávok a insolvencií.
Spoločnosť Coface pôsobí viac ako 70 rokov v oblasti úverového poistenia, riadenia rizík a globálnej ekonomiky. Podporuje 50 000 klientov pri budovaní svojich podnikov.
Služby a riešenia Coface pomáhajú spoločnostiam prijímať kreditné rozhodnutia s cieľom zlepšiť ich schopnosť predávať na domácom aj exportnom trhu. V roku 2017 spoločnosť Coface zamestnávala približne 4 100 ľudí v 100 krajinách sveta a zaznamenala obrat vo výške 1,4 miliardy eur.
Viac k témam: brexit, Coface Slovakia, Jaguar Land Rover v Nitre, Kia Motors Slovakia, PSA Peugeot Citroën Slovakia, Volkswagen Slovakia
Zdroj: Webnoviny.sk - Brexit bez dohody by ohrozil tisíce pracovných miest na Slovensku, tvrdia analytici z Coface © SITA Všetky práva vyhradené.
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.