Piatok, 22. november 2024
Zamračené -0,5 °C
Mimoriadne správy
- Moskva na Ukrajine stratila ďalších viac ako tisíc vojakov, prišla aj o bojové vozidlá a delostrelectvo
- Záporožskej jadrovej elektrárni na juhu Ukrajiny hrozí odpojenie od elektriny
- Medzinárodný trestný súd vydal zatykač na izraelského premiéra pre vojnu v Pásme Gazy
- Rusi vo vojne proti Ukrajine prvýkrát použili medzikontinentálnu raketu
- Po tragédii na železničnej stanici v srbskom Novom Sade zatkli 11 ľudí
Pretože spoliehať sa iba na šiesty zmysel môže vyjsť draho.
Trh práce je veľmi svojským prostredím. Zatiaľ čo niektorým firmám stačí otvoriť dvere a hneď je u nich zástup kandidátov, iné si ich musia doslova vybojovať. Či ste jeden, alebo druhý prípad, výber vhodných zamestnancov by sa nikdy nemal robiť spôsobom “len aby bolo”. Môže vás to totiž stáť kopu času, peňazí a väčšinou to bude oboje. Odhady a štúdie nákladov na zlé personálne rozhodnutie sa rôznia, hovoria o zhruba 3 až 11 mesačných platoch kandidáta. Platí však, že čím vyššej pozície sa omyl týka, tým to firmu viac bolí.
Pozrite sa na 5 jednoduchých opatrení, ktorými môžete zlepšiť náborový proces vo firme a výrazne znížiť riziko omylov a nespokojnosti uchádzačov.
Plán je lepší ako dojmy
Na úvod si najprv treba presne zadefinovať zoznam úloh, ktoré potrebujete, aby nový človek vykonával. Oplatí sa to, aj keď nevytvárate novú pozíciu. Hneď na začiatku tak vylúčite to nepodstatné a môžete sa sústrediť na zisťovanie toho podstatného. Možno sa ukáže, že v skutočnosti hľadáte viac ľudí s veľmi odlišnými schopnosťami alebo že vám úplne stačí preorganizovať existujúci personál a nemusíte hľadať nikoho nového. Presná analýza pracovnej pozície sa môže javiť ako byrokracia zo skrípt. Pomôže vám však pri určovaní adekvátnych očakávaní a ohodnotenia, a tiež ako prvotné sito na tých, ktorých zavoláte na pohovor a ktorých nie.
Hľadajte skôr, než niekoho naozaj potrebujete
Tí najschopnejší si nikdy prácu nemusia hľadať. To však neznamená, že nie sú otvorení novým možnostiam či zmenám. Bola by preto škoda obmedzovať sa iba na hľadanie cez portály s pracovnými ponukami. Najskôr sa poobzerajte, či nemáte toho správneho človeka priamo vo firme. Tie najprezieravejšie firmy však šikovných ľudí majú v merku už skôr, než ich naozaj potrebujú, a sú s nimi v kontakte. Či už je to na sociálnych sieťach, prednáškach, prípadne workshopoch.
Prezieravosť spočíva nielen v hľadaní ľudí, ale aj spôsobov, ako ich zaplatiť. Istý čas trvá, kým sa zabehnú a začnú byť naozajstným motorom firmy. Na krátkodobé preklenutie náročného obdobia sa môže zísť finančný “vankúš”, napríklad v podobe kontokorentného úveru Prevádzkové financovanie. Ak sa totiž na niečom neoplatí šetriť, tak sú to talentovaní zamestnanci.
Nepozerajte len na odbornosť
Pri nábore zamestnancov sa nikdy netreba tešiť predčasne. To, že máte svojich finalistov, ešte neznamená, že ich stačí zoradiť podľa kvalifikácie na papieri. Dôvodom stroskotania spolupráce často býva, že vybraný človek nezapadne hodnotovo ani ľudsky, čo je vecou firemnej kultúry. Ani osvedčenia a certifikáty nie sú vždy zárukou dobrej pracovnej morálky, slušnosti či schopnosti zvládať ťažké situácie. Vždy sa obzerajte po takých ľuďoch, ktorým sa naozaj páči, čo robíte, a ktorí nebudú mať problém stotožniť sa s hodnotami firmy.
Nehľadajte zamestnanca na mieru
Opis pracovnej pozície vám síce pomôže presne zadefinovať dokonalého kandidáta, skutočnosť je však taká, že kandidáti nikdy neprídu ako vyrobení na zákazku. Hľadanie dokonalosti vás nikam nedostane. Radšej skúste zhodnotiť potenciál človeka do budúcna, jeho osobnostnú integritu a chuť učiť sa. Takmer všetko sa dá doučiť, zásady a charakter ťažko.
Odmietajte tak, ako by ste odmietali seba
Nábor sa nekončí výberom víťaza. Aj tí neúspešní si zaslúžia vedieť, na čom sú a kedy dostanú odpoveď.
To, ako neúspešného uchádzača odmietnete, do značnej miery hovorí veľa o profesionalite firmy. Dlhé čakanie na odpovede, nedostatok informácií o priebehu výberu a odfláknuté zamietnutie môže mať nepríjemné následky na reputácii a odradiť schopných ľudí uchádzať sa o prácu alebo to skúsiť ďalší raz. Buďte priami, poďakujte za prejavený záujem a vždy dajte uchádzačovi jasné vysvetlenie svojho rozhodnutia.
Prijímanie ľudí je často podceňovanou oblasťou, a to najmä v menších spoločnostiach. Veľmi jednoducho sa totiž nájdu veci, ktoré treba “hasiť” skôr. Avšak každá hodina navyše, ktorú náboru venujete, sa vám určite niekoľkonásobne vráti.
Viac k témam: nábor zamestnancov, výber zamestnancov, zamestnanci
Zdroj: Webnoviny.sk - 5 jednoduchých opatrení, ako sa nepopáliť pri výbere zamestnancov © SITA Všetky práva vyhradené.
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Predchádzajúci článok
Sociálna poisťovňa upozorňuje na zmenu termínu výplaty dôchodkov počas veľkonočných sviatkovNasledujúci článok
Ceny ropy oslabili, ľahká americká ropa si odpísala 54 centov