Sobota, 13. jún 2026
Mimoriadne správy
- Pápež Lev XIV. sa z návštevy Španielska do Ríma vracal s meškaním. Po poruche lietadla využil vojenský špeciál
- Dovolenka 2026 bude drahšia. Polovica Slovákov mení plány, najviac zdražejú letenky
- Elon Musk sa stal prvým bilionárom sveta, akcie SpaceX po debute prudko vzrástli
- Technická porucha zdržala odlet pápeža Leva XIV. z Kanárskych ostrovov
- Putin vyhlásil, že ukrajinské dronové útoky majú rozdeliť ruskú spoločnosť
Zdravý životný štýl môže znížiť riziko vzniku Alzheimerovej choroby aj napriek genetickým predpokladom
Webnoviny 15. júl 2019 901
15.7.2019 (Webnoviny.sk) - Zdravý životný štýl môže znížiť riziko vzniku Alzheimerovej choroby alebo inej formy demencie, i keď má človek genetické predpoklady. Vyplynulo to z rozsiahlej štúdie, ktorej výsledky zverejnili v nedeľu.
Zdravá strava a dostatok pohybu
Ľudia s vysokým genetickým rizikom a zlým životným štýlom majú trikrát vyššie riziko vzniku demencie v porovnaní s tými, ktorí majú nízke genetické riziko a zdravý životný štýl.
Bez ohľadu na výšku genetického rizika pritom pravdepodobnosť vzniku demencie klesá v závislosti od zdravej stravy, dostatočnej pohybovej aktivity, obmedzenia príjmu alkoholu a nefajčenia.
"Považujem to za dobré správy. Nikto vám nezaručí, že tejto hroznej chorobe uniknete", no zdravým životným štýlom môžete nakloniť misky váh na svoju stranu, vyjadril sa John Haaga z amerického národného inštitútu starnutia.
Sledovali státisíce seniorov
O výsledkoch diskutovali na medzinárodnej konferencii Alzheimerovej asociácie v Los Angeles a publikovali ju v Journal of the American Medical Association.
Elzbieta Kuzma a jej kolegovia z Univerzity v Exetere vo svojej štúdii sledovali takmer 200-tisíc ľudí vo veku 60 rokov a viac, ktorí na začiatku nemali žiadne symptómy demencie. Na základe desiatok mutácií kvalifikovali ich riziko ako vysoké, stredné alebo nízke.
Rozdelili ich aj na základe životného štýlu. Po ôsmich rokoch štúdie sa u 1,8 percenta ľudí s vysokým rizikom a nezdravým životným štýlom vyvinula demencia, v skupine s nízkym rizikom a zdravými návykmi to bolo len 0,6 percenta.
O osude nerozhodujú len genetické mutácie
V skupine s najvyšším rizikom sa u tých s priaznivými návykmi rozvinula demencia u jedného percenta, v porovnaní s dvomi percentami v skupine s nezdravým životným štýlom.
Vedci však mali informácie len o mutáciách ovplyvňujúcich ľudí európskeho pôvodu, takže nevedia, či to isté platí aj pre iné rasy alebo etnické skupiny.
Výsledky by mali povzbudiť ľudí, ktorí majú obavy, že o ich osude rozhodnú len genetické mutácie, skonštatoval expert na genetiku z Massachusetts General Hospital Rudy Tanzi. Demenciou trpí asi 50 miliónov ľudí, pričom najbežnejším typom je Alzheimerova choroba.
Zdroj: Webnoviny.sk - Zdravý životný štýl môže znížiť riziko vzniku Alzheimerovej choroby aj napriek genetickým predpokladom © SITA Všetky práva vyhradené.
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Po uvoľnení pravidiel na Facebooku v USA prudko pribudli vyhrážky politikom
Airbus predstaví nový projekt stíhačky po kolapse francúzsko-nemeckého FCAS-u
Americká armáda sa prihlásila k ďalšiemu úderu na tanker na Blízkom východe. Pri podobnom útoku v stredu zomreli traja námorníci