Streda, 19. február 2020
Jasno  0,3 °C
Mimoriadne správy

Nie stres, ale hormóny, ktoré sa počas neho produkujú nám môžu uškodiť

 Seocentrum  18. január 2020  94
Nie stres, ale hormóny, ktoré sa počas neho produkujú nám môžu uškodiť

Asi každému z nás je známe, že stres negatívne ovplyvňuje naše zdravie. Avšak, vo veľkej miere sú za to zodpovedné najmä hormóny, ktoré sa počas neho uvoľňujú.


Strach alebo adrenalín, ktorý nám v žilách stúpa pri sledovaní futbalových kurzov, športe alebo inej činnosti znamená automatickú produkciu dvoch dôležitých hormónov. 


Keď zažívame stres, naše nadobličky vylučujú dva hormóny - adrenalín a kortizol. Jedná sa o  hormóny, ktoré ovplyvňujú naše telo rôznymi spôsobmi


Tento efekt si môžeme ilustrovať na príklade parašutizmu. Keď človek prvýkrát padá, prežíva stres spojený so strachom. V tomto prípade sa uvoľňuje kortizol, ktorý sa nazýva aj hormón strachu. 


Keď sa na túto činnosť ešte len chystáte alebo ju plánujete, necítite strach, ale stres spojený s potešením. V tomto prípade sa vylučuje hormón adrenalín


Bez oboch týchto hormónov by sme záťažové situácie a stres ale nezvládli. Naopak, ich nadmernou a častou produkciou si ale škodíme. V takom prípade predstavujú pre naše telo a organizmus veľké zdravotné riziko. 


Adrenalín


S účinkom adrenalínu sa najčastejšie stretneme najmä pri športe a iných fyzických aktivitách. O jeho zvýšenie sa však môže postarať aj výhodná stávka Ligy majstrov


Pri iných príležitostiach nám jeho dlhodobé pôsobenie pomáha zvyšovať metabolizmus, čo vedie k úbytku hmotnosti. S uvoľňovaním adrenalínu sa zvyšuje srdcová frekvencia, zvyšuje sa tlak a stimuluje sa nervový systém. Zároveň však dochádza k „výbuchu“ emócií. 


To všetko sa deje v období stresu, bez ohľadu na to, či je spôsobený vonkajšími alebo vnútornými príčinami. Ak však vystavujete svoje telo tomuto hormónu často, môže to viesť k problémom s kardiovaskulárnym systémom a hypertenzii. Zároveň nedostatok adrenalínu vedie k depresii.


Kortizol


Chronicky zvýšené hladiny kortizolu sú pre zdravie škodlivé. Narúša učenie a pamäť, znižuje imunitné funkcie a hustotu kostí, zvyšuje hmotnosť, krvný tlak, cholesterol a vedie k srdcovým chorobám, pričom tento zoznam pokračuje ďalej.


Aeróbne cvičenie, ako je chôdza, jogging, plávanie, jazda na bicykli alebo jazda na eliptickom trenažéri, sú skvelým spôsobom, ako znovu vytvoriť ideálne podmienky na zníženie hladín kortizolu v krvi. Len 20-30 minút dennej kardio aktivity prináša obrovské dividendy, znižujúce hladiny kortizolu každý deň a v dlhodobom horizonte. Môžete skúsiť aj pomalšie a zhlboka dýchať alebo sa na zvládnutie náročných situácií lepšie pripraviť.