Streda, 9. október 2024
Dážď  13,9 °C
Mimoriadne správy

ZSSK sa postupne lúči s legendárnymi rušňami. Získajte spomienku v podobe zberateľskej bankovky

 Webnoviny  Včera o 10:01  41  
ZSSK sa postupne lúči s legendárnymi rušňami. Získajte spomienku v podobe zberateľskej bankovky

8.10.2024 (SITA.sk) - Prvé legendárne rušne typu 350, prezývané "Gorily", sa po polstoročí služby postupne lúčia s traťami Slovenska. 7. októbra 2024, o 13:00 v Rušňovom depe Bratislava hlavné symbolicky započal proces postupného vyraďovania týchto ikonických vozidiel. Podujatie sa nieslo v duchu 50. výročia prevádzky týchto rušňov a spomienok na ich nadčasovú históriu, v kontexte vízie modernej budúcnosti ZSSK. Konferencie sa zúčastnili generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa, podpredseda predstavenstva Martin Bahurinský a člen predstavenstva Karol Henzély.

"Dnes sa symbolicky začíname lúčiť s rušňami, ktoré desiatky rokov formovali obraz železničnej dopravy nielen na Slovensku. Gorily boli dlhé roky synonymom rýchlej a spoľahlivej prepravy, no nastal čas posunúť sa vpred. Tieto rušne budeme počas najbližších rokov postupne nahrádzať inými modernými vozidlami. V rámci cesty k modernizácii Železničnej spoločnosti Slovensko je našim cieľom priniesť cestujúcim bezpečné a ekologické vlaky, ktoré spĺňajú všetky súčasné požiadavky. Rozlúčka s Gorilami je teda symbolom novej etapy. Flotila Železničnej spoločnosti Slovensko prechádza významnou obmenou, ktorá prispeje k ďalšiemu rozvoju železničnej dopravy v našej krajine," uviedol Peter Helexa.

Rušne Gorila so svojou maximálnou rýchlosťou 160 km/h patrili k priekopníkom medzinárodnej dopravy na linke Budapešť – Bratislava – Praha a vnútroštátnych vlakov kategórie InterCity na linke Bratislava – Košice. Avšak ich technický a bezpečnostný koncept už nedokáže konkurovať súčasným štandardom, náročná údržba a zastarané systémy dnes výrazne ovplyvňujú ich prevádzku. Postupné vyraďovanie týchto historických vozidiel je preto nevyhnutným krokom k omladeniu vozidlového parku ZSSK. V rámci modernizácie flotily ZSSK napríklad prenajme 15 nových rušňov Siemens Vectron MS, ktoré zaručia vyššiu prevádzkovú spoľahlivosť, bezpečnosť a svojím konceptom zvýšia ekologickú šetrnosť železničnej prevádzky.

Pri príležitosti tejto rozlúčky ZSSK zároveň predstavila špeciálnu zberateľskú nulovú eurobankovku s vizuálom rušňov Gorila, ktorú navrhol grafický dizajnér a ilustrátor Adrián Ferda. Táto exkluzívna suvenírová bankovka bude v predaji od soboty 12. októbra 2024 v rámci podujatia "Ukončenie sezóny s Gorilami", ktoré sa uskutoční v Železničnom múzeu SR – Bratislava východ. Predaj bankovky bude následne pokračovať na vybraných predajných miestach ZSSK po celom Slovensku. Cena jednej nulovej bankovky bude 3 eurá.

Najväčším lákadlom sobotňajšieho podujatia bude historický parný vlak ťahaný ikonickým rušňom 555.3008 Mazutka, ktorý prevezie nadšencov po trase Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Petržalka – Železničné múzeum Bratislava východ. Okrem toho sa uskutoční mimoriadna jazda vlakom ťahaným Gorilou na trase Železničné múzeum Bratislava východ – Trnava a späť. Na pravé poludnie prebehne slávnostné odovzdanie dvoch rušňov typu 350 na historické účely pre Železničné múzeum SR a Albatrosklub Bratislava.

Zaujímavosti o rušňoch typu 350:



  • výrobca: Škoda Plzeň (Československo)

  • rok výroby: 1973 – 1975

  • počet kusov: 20

  • trakčný systém: 25kV/50Hz, 3kV DC

  • rýchlosť: 160 km/h

  • Trvalý trakčný výkon: 4 MW


Bližšie informácie ohľadom pilierov modernizácie Železničnej spoločnosti Slovensko, kam patrí aj obnova vozidlového parku, nájdete v tlačovej správe na webe ZSSK.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem


Informačný servis

Viac k témam: PR, zberateľská bankovka
Zdroj: SITA.sk - ZSSK sa postupne lúči s legendárnymi rušňami. Získajte spomienku v podobe zberateľskej bankovky © SITA Všetky práva vyhradené.
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.