Piatok, 22. november 2024
Mimoriadne správy
- Top foto dňa (22. november 2024): Pellegrini v Prešove, pojednávanie s bývalým policajným prezidentom aj vianočný stromček vo Vatikáne
- Pre podozrivú batožinu evakuovali časť londýnskeho letiska Gatwick
- Ukrajinský parlament zrušil zasadanie pre sprísnenie bezpečnostných opatrení po tom, ako Moskva nasadila novú raketu
- Trump má novú kandidátku na čelo ministerstva spravodlivosti, bývalú generálnu prokurátorku Floridy Pam Bondiovú
- Moskva na Ukrajine stratila ďalších viac ako tisíc vojakov, prišla aj o bojové vozidlá a delostrelectvo
Stíhačky MiG-29, ktoré strážia slovenský vzdušný priestor, majú často poruchy a nedokážu plniť úlohy
BRATISLAVA 16. júla (WebNoviny.sk) – Slovenský vzdušný priestor momentálne monitorujú zastarané MiG-29, ktoré prešli za dlhé roky iba čiastočnou modernizáciou. Vyplýva to z analýzy Ministerstva obrany SR, ktoré uvádza, že ruské migy sú čoraz nákladnejšie na prevádzku a pre častú poruchovosť nemôžu piloti nalietať dostatočný počet letových hodín.
V súčasnosti sa finalizuje nákup nových 14 kusov F-16 Block 70/72, ktoré však môže výrobca dodať až na prelome rokov 2022 - 2023. Rezort obrany tak musí vyriešiť situáciu v nadzvukovom letectve ešte na štyri či päť rokov. Ministerstvo za prevádzku migov navyše platí ročne desiatky miliónov eur v rámci plnenia abonentnej zmluvy so spoločnosťou RSK MiG.
Zastaraný zbraňový systém
Minister obrany Peter Gajdoš (SNS) má predložiť do 15. novembra tohto roka návrh, akým spôsobom bude ochrana vzdušného priestoru Slovenska zabezpečená.
Odporúčame:
Aktualizované: Slovensko bude mať ako prvá krajina EÚ stíhačky F-16 Block 70/72, Američanom zaplatíme vyše miliardu
"Technický život týchto lietadiel je stanovený do roku 2029 až 2035, pričom mnohým agregátom sa končí technický život už v roku 2018. Lietadlá MiG-29 boli čiastočne zmodernizované v rokoch 2004-2006," uvádza materiál rezortu obrany.
Zbraňový systém je však bez modernizácie a je značne zastaraný. Ruské lietadlá boli vyrobené ešte v rokoch 1989 až 1995 a v súčasnosti nespĺňajú základné požiadavky, akými sú napríklad prevádzková spoľahlivosť či potrebný nálet na takzvaný letový incident.
"Lietadlá dlhodobo neplnia merateľné ukazovatele bezpečnosti vo vzťahu k požadovaného náletu na letový incident a ani nedosahujú potrebnú mieru prevádzkovej spoľahlivosti," približuje rozsah problémov armádny dokument.
Abonentná zmluva končí v 2019
V prípade, že sa rozhodne pri prevádzke migov rezort obrany postupovať aj naďalej formou abonentnej zmluvy, bude musieť rokovať o jej predĺžení. Tej sa končí platnosť na konci roku 2019, v prípade využitia opcie o jeden rok neskôr.
Odporúčame:
Nákup F-16 podľa Most-Híd posilní naše partnerstvo s USA a odtrhne od závislosti od Ruska
"Servis lietadiel je od roku 2006 zabezpečený dodávateľským spôsobom na základe abonentnej zmluvy so spoločnosťou RSK MiG. Z dôvodu neuspokojivého technického stavu a konštrukčno-technologických obmedzení, neumožňujú plnohodnotné plnenie úloh v rámci systému NATINAMDS (Systém integrovanej protivzdušnej a protiraketovej obrany NATO) a neumožňujú plnenie operačných úloh väčšieho rozsahu pre prípad krízy alebo vojny," konštatuje materiál ministerstva.
Odporúčame:
OĽaNO kritizuje transparentnosť nákupu stíhačiek, ľudia zaplatia drahé hračky pánom vo vláde
Vzdušné sily Ozbrojených síl SR v súčasnosti disponujú desiatimi strojmi MiG-29AS a dvoma MiG-29UBS. Lietadlá ruskej výroby sú problematické aj v rámci kompatibility so spojencami Severoatlantickej aliancie (NATO). Slovenskí piloti by tak boli značne obmedzení v prípade spoločných cvičení Aliancie.
Viac k témam: Ministerstvo obrany SR, Ozbrojené sily SR, Peter Gajdoš, stíhačky MiG-29
Zdroj: Webnoviny.sk - Stíhačky MiG-29, ktoré strážia slovenský vzdušný priestor, majú často poruchy a nedokážu plniť úlohy © SITA Všetky práva vyhradené.
Hodnotenie článku
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.