Piatok, 22. november 2024
Slnečno -1 °C
Mimoriadne správy
- Pre podozrivú batožinu evakuovali časť londýnskeho letiska Gatwick
- Ukrajinský parlament zrušil zasadanie pre sprísnenie bezpečnostných opatrení po tom, ako Moskva nasadila novú raketu
- Trump má novú kandidátku na čelo ministerstva spravodlivosti, bývalú generálnu prokurátorku Floridy Pam Bondiovú
- Moskva na Ukrajine stratila ďalších viac ako tisíc vojakov, prišla aj o bojové vozidlá a delostrelectvo
- Záporožskej jadrovej elektrárni na juhu Ukrajiny hrozí odpojenie od elektriny
Kľúčovým prvkom v reforme vzdelávania na Slovensku je učiteľ, tvrdí Ftáčnik
BRATISLAVA 14. mája (WebNoviny.sk) - Učiteľ je kľúčový prvok v reforme vzdelávania na Slovensku a v dokumente Učiace sa Slovensko, ktorý má byť návrhom Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania. Tento má pokrývať v desaťročnom horizonte strategické zámery SR v oblasti výchovy a vzdelávania.
Na to, aby deti dostali kvalitnejšie vzdelanie, potrebujeme motivovaných a lepšie zaplatených učiteľov, povedal spoluautor školskej reformy a exminister školstva Milan Ftáčnik v diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12. Zároveň dodal, že naši učitelia dnes zarábajú 57 percent toho, čo zarábajú vysokoškolsky vzdelaní ľudia zamestnaní v národnom hospodárstve SR.
Mali by zarábať viac
“Päťdesiatsedem percent je veľmi nízke číslo, je to o tretinu menej ako zarábajú učitelia v krajinách Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Preto sme si v dokumente Učiace sa Slovensko stanovili cieľ, že do desiatich rokov by učitelia mali zarábať 80 percent. To je priemer toho, čo vieme vyčítať z krajín OECD, teda najvyspelejších krajín, ktoré sú združené v tejto organizácii. Zdá sa, že je to málo ambiciózne, ale ten cieľ sa pohybuje, platy rastú, to znamená, že ak my povieme, že z 57 percent chceme prísť na 80, do konca tohto roka by mala vláda povedať, ako sa to počas tých desiatich rokov bude robiť, aby sme toho učiteľa naozaj pozdvihli a lepšie ho zaplatili,“ objasnil Ftáčnik.
Na jeho slová reagoval predseda Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport (Smer-SD) Ľubomír Petrák, podľa ktorého tak, ako sa vyvíjajú mzdy v národnom hospodárstve, tak isto sa vyvíjajú aj očakávania.
Potrebujeme sa posunúť ďalej
“Ak budem hovoriť o tom, že v roku 2013 bolo očakávaním, že sa dostaneme s platom učiteľov na 1,2 násobok priemerného platu v národnom hospodárstve, podľa údajov z centra vedecko-technických informácií sme dnes na 1,19, to znamená, že máme o 19 percent väčší priemerný plat učiteľa ako je v národnom hospodárstve. Dnes sme v situácii, že si hovoríme, že toto absolútne nestačí a potrebujeme sa posunúť o niekoľko úrovní ďalej,“ zdôraznil Petrák.
Na tom, že treba dať viac peňazí do školstva sa zhodli aj ďalší dvaja diskutujúci, člen Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Branislav Gröhling (SaS) a predseda poslaneckého klubu v NR SR Richard Vašečka (OĽaNO-NOVA).
Viac k témam: Milan Ftáčnik, školstvo
Zdroj: Webnoviny.sk - Kľúčovým prvkom v reforme vzdelávania na Slovensku je učiteľ, tvrdí Ftáčnik © SITA Všetky práva vyhradené.
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Predchádzajúci článok
V prípade vraždy Miroslava Sýkoru pokračuje ďalšie pojednávanie