Piatok, 22. november 2024
Mimoriadne správy
- Top foto dňa (22. november 2024): Pellegrini v Prešove, pojednávanie s bývalým policajným prezidentom aj vianočný stromček vo Vatikáne
- Pre podozrivú batožinu evakuovali časť londýnskeho letiska Gatwick
- Ukrajinský parlament zrušil zasadanie pre sprísnenie bezpečnostných opatrení po tom, ako Moskva nasadila novú raketu
- Trump má novú kandidátku na čelo ministerstva spravodlivosti, bývalú generálnu prokurátorku Floridy Pam Bondiovú
- Moskva na Ukrajine stratila ďalších viac ako tisíc vojakov, prišla aj o bojové vozidlá a delostrelectvo
Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o tri roky, INEKO poukazuje na zlé riadenie
BRATISLAVA 3. decembra (WebNoviny.sk) - Výstavba problematického úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o tri roky. Namiesto konca roku 2019 by mala byť dokončená až v roku 2022.
Predpokladá to Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) v súvislosti podľa neho s veľmi zlým riadením stavby, s výrazne narastajúcim meškaním a odsúvaním termínu dokončenia akútne potrebného úseku.
Zlé riadenie stavby
"Zlým riadením stavby spôsobená vysoká strata zhotoviteľa a jeho problémy s platením prác dodávateľov v ostatnom období zvyšujú hrozbu scenára, že NDS (Národná diaľničná spoločnosť) bude musieť na dokončenie stavby hľadať iného zhotoviteľa, čo môže zdržanie ďalej zväčšiť," informuje INEKO pri uvedenom úseku D1 na svojom portáli o diaľniciach a rýchlostných cestách cesty.ineko.sk.
Zhotoviteľom stavby D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra s tunelom Višňové (7,5 km) je združenie na čele s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo (podiel 75 % v združení), jej partnerom je spoločnosť Dúha, a. s., podnikateľa Miroslava Remetu (podile 25 %). Taliani, zodpovední za stavbu tunela, by podľa informácií hnutia OĽaNO mali zo združenia a stavby odstúpiť. Prepustiť už mali vyše 70 zamestnancov na stavbe tunela a uvoľniť majú ďalších viac ako 160, čo by mohlo utlmiť práce na stavbe tunela.
Chýbajúci úsek mohol byť dokončený
Pôvodným víťazom tendra na výstavbu úseku D1 s tunelom Višňové bolo v závere roku 2012 združenie spoločností Skanska a Strabag. Ponuka tohto združenia bola podľa INEKO podložená výrazne optimalizovaným technickým riešením. "Toto združenie malo veľmi dobré predpoklady stavbu zvládnuť v zmluvnom termíne. Ak by došlo k podpisu zmluvy, kľúčový chýbajúci úsek D1 s tunelom Višňové mohol byť dokončený v druhom polroku 2018," tvrdí INEKO.
"Námietka v tendri druhého Doprastavu a následne aj aktívna snaha zainteresovaných v NDS dodatočne vylúčiť najnižšiu ponuku spôsobila v rokoch 2013 a 2014 premrhanie až jeden a pol roka. Nakoniec NDS v júni 2014 podpísala zmluvu so spoločnosťami s podstatne horšou reputáciou (Salini Impregilo a Dúha finančníka Remetu), ktorých ponuka bola v tendri až tretia," dodáva INEKO.
NDS v tendri vylúčila dve najnižšie ponuky na základe rozhodnutí Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Zákazku zadala združeniu v zložení Salini Impregilo a Dúha za zmluvnú cenu 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,8 mil. eur vrátane DPH) a lehotou výstavby do konca roka 2019. Diaľničiari tvrdia že robia všetko pre to, aby zhotoviteľ minimalizoval meškanie a úsek stavebne ukončil do konca roka 2020, následne by sa spustila skúšobná prevádzka. Koncom tohto roka uplynie míľnik č. 3, ktorý vyhodnotí nezávislý stavebný dozor a v prípade, že nebude splnený, NDS bude oprávnená udeliť ďalšiu výraznú sankciu za omeškanie.
Viac k témam: diaľnica D1, INEKO Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy, tunel Višňové
Zdroj: Webnoviny.sk - Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o tri roky, INEKO poukazuje na zlé riadenie © SITA Všetky práva vyhradené.
Hodnotenie článku
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.