Piatok, 17. máj 2024
Mimoriadne správy
- Štáty EÚ sa obrátili na eurokomisiu, žiadajú viac medzinárodných partnerstiev v boji proti nelegálnej migrácii
- Rusko nemá dostatok vojakov na strategický prielom v Charkovskej oblasti, tvrdí generál Cavoli
- Top foto dňa (16. máj 2024): Rokovanie Bezpečnostnej rady po streľbe na Fica, stretnutie Si Ťin-pchinga s Putinom aj nové elektrické nabíjačky
- Reakcia Ficovho ochrankára bola veľmi slušná, tvrdí bývalý český policajt a osobný strážca
- Rusi v dedine pri Vovčansku použili kazetovú muníciu, zasiahli aj civilných záchranárov
Slovenskí žiaci nerozumejú peniazom, vo finančnej gramotnosti sú podpriemerní
BRATISLAVA 27. mája (WebNoviny.sk) – Slovenskí žiaci dosiahli vo finančnej gramotnosti v štúdii PISA 2015 výkon 445 bodov, a teda priemerné skóre pod priemerom zúčastnených krajín OECD. Porovnateľný výkon dosiahli žiaci z Litvy. V rámci krajín OECD dosiahlo signifikantne nižší výkon ako Slovensko iba Čile.
Pri porovnaní cyklov 2015 a 2012 zaznamenali slovenskí žiaci významný pokles výkonu. Agentúru SITA o výsledkoch slovenských žiakov v oblasti finančnej gramotnosti v meraní PISA 2015 informoval komunikačný odbor ministerstva školstva.
Štúdia tiež odhalila, že v rizikovej skupine je 34,7 percenta slovenských žiakov, čo je štatisticky významný nárast o 11,8 percenta oproti roku 2012. Znamená to, že 34,7 percenta našich žiakov nie je schopných v základných súvislostiach riešiť a aplikovať v praxi otázky a problémy, ktoré sa týkajú financií.
Podiel slovenských žiakov v rizikovej skupine je o 12,4 percenta vyšší ako v priemere krajín OECD. V roku 2012 predstavoval tento rozdiel 7,5 percenta. V takzvanej top úrovni je 6,3 percenta našich žiakov. Podiel žiakov v tejto skupine tak máme o 5,5 percenta nižší, ako je priemer krajín OECD.
Šesť z 10 žiakov má bankový účet
Štúdia tiež sledovala faktory, ktoré ovplyvňujú výkon žiakov v oblasti finančnej gramotnosti. V priemere krajín OECD šesť z desiatich žiakov má bankový účet či platobnú kartu alebo si zarába peniaze vlastnou pracovnou činnosťou.
Vlastníctvo bankového účtu je v 10 z 13 participujúcich krajinách pritom spojené s dosiahnutím vyššieho skóre v oblasti finančnej gramotnosti.
Žiaci v Spojených štátoch amerických, Austrálii, Belgicku a Holandsku, ktorí sú držiteľmi bankového účtu, dosahujú najmenej o 40 bodov vyššie skóre ako žiaci, ktorí nie sú majiteľmi bankového účtu. Naopak, na Slovensku žiaci, ktorí vlastnia bankový účet, dosahujú o 14 bodov nižšie skóre než žiaci s podobným socioekonomickým statusom, ktorí nie sú vlastníkmi bankového účtu.
V rámci testovania žiaci vypĺňali test finančnej gramotnosti, na konci ktorého bolo niekoľko otázok o ich skúsenostiach vo finančnej oblasti. Testovanie trvalo 65 minút a uskutočnilo sa v elektronickej podobe. Zamerané bolo na peniaze a finančné transakcie, plánovanie a manažovanie financií, finančné prostredie, riziko a výnos.
Otestovali približne 53 000 žiakov sveta
Medzinárodné porovnanie vychádza z výsledkov skupiny 15 krajín sveta, ktoré sa v rámci štúdie PISA 2015 dobrovoľne rozhodli otestovať finančnú gramotnosť svojich 15-ročných žiakov.
Túto skupinu tvorilo 10 krajín OECD: Austrália, Belgicko, Čile, Holandsko, Kanada, Poľsko, Slovenská republika, Španielsko, Spojené štáty americké a Taliansko a päť takzvaných partnerských krajín: Brazília, Čína, Litva, Peru a Ruská federácia.
Celkovo otestovali približne 53 000 žiakov sveta. Slovensko otestovalo finančnú gramotnosť svojich 15-ročných žiakov na vzorke 1540 žiakov všetkých typov škôl. Do testovania finančnej gramotnosti sa zapojilo 292 slovenských škôl. Testovanie PISA uskutočnil Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania od 20. do 30. apríla 2015.
Cieľom bolo zhodnotiť úroveň vedomostí a zručností 15-ročných žiakov v oblasti financií, ktoré sú pre nich nevyhnutné na to, aby mohli urobiť svoje finančné plány a rozhodnutia. Rovnako ako v ostatných sledovaných oblastiach (matematická, prírodovedná a čitateľská gramotnosť) aj v tejto oblasti sa štúdia PISA zamerala na posúdenie schopností žiakov preukázať a aplikovať ich vedomosti a zručnosti v praxi.
Viac k témam: OECD Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj, peniaze, PISA 2015
Zdroj: Webnoviny.sk - Slovenskí žiaci nerozumejú peniazom, vo finančnej gramotnosti sú podpriemerní © SITA Všetky práva vyhradené.
Hodnotenie článku
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Predchádzajúci článok
Ceny ropy stúpli, zdraželo aj zlatoNasledujúci článok
Dolár klesol oproti jenu, ale stúpol voči euru