Piatok, 22. november 2024
Zamračené -2 °C
Mimoriadne správy
- Trump má novú kandidátku na čelo ministerstva spravodlivosti, bývalú generálnu prokurátorku Floridy Pam Bondiovú
- Moskva na Ukrajine stratila ďalších viac ako tisíc vojakov, prišla aj o bojové vozidlá a delostrelectvo
- Záporožskej jadrovej elektrárni na juhu Ukrajiny hrozí odpojenie od elektriny
- Medzinárodný trestný súd vydal zatykač na izraelského premiéra pre vojnu v Pásme Gazy
- Rusi vo vojne proti Ukrajine prvýkrát použili medzikontinentálnu raketu
Slováci by si mali dať pozor, niektoré inkasné spoločnosti vymáhajú neexistujúci dlh
BRATISLAVA 19. marca (WebNoviny.sk) - Národná banka Slovenska (NBS) upozorňuje, že na slovenskom trhu pôsobia aj inkasné spoločnosti, ktoré vymáhajú neexistujúci dlh, príp. je výška vymáhaného dlhu neúmerne vysoká.
"Národná banka Slovenska kontroluje na základe zákona len časť obchodov inkasných spoločností, konkrétne vymáhanie spotrebiteľských úverov a úverov na bývanie. Vymáhanie nezaplatených účtov, napr. za telefón, plyn, elektrinu a podobne, nespadá pod dohľad NBS," informovala centrálna banka.
Vytvárajú psychický tlak
Spoločnosti môžu od klientov vymáhať dlh rôznymi spôsobmi, prostredníctvom listov, sms správ, mailov a telefonátov. O nekalú obchodnú praktiku môže podľa centrálnej banky ísť napríklad vtedy, keď spoločnosti vytvárajú psychický tlak, pri ktorom sa klienti začínajú báť.
V prípade listových zásielok môže ísť o napodobeninu úradnej či súdnej zásielky, ktorá obsahuje vyhrážky v zmysle, že príde k dotyčnému domov exekútor alebo advokát a podobne.
"Tento typ formulácií môže byť použitý, až keď existuje súdne rozhodnutie vo veci. Ak viete, že neprebehol žiadny súd, ide o bezprávne vyhrážky, t. j. nemajú právny základ. Keď si nie ste istý bezprávnosťou vyhrážky, poraďte sa s právnikom," odporúča národná banka. Poslednú výzvu pred exekúciou môže poslať inkasná spoločnosť len vtedy, ak už o dlhu rozhodol súd.
Nekalé praktiky v rámci telefonátov
Nekalé praktiky sa podľa centrálnej banky objavujú aj v rámci telefonátov či sms, ktoré sú spravidla automatizované z rôznych telefónnych čísel. Ich intenzita by nemala byť obťažujúca. Kontaktovať klienta môžu len cez pracovné dni, a to do osemnástej hodiny.
Osobné návštevy sú zákonom obmedzené. Klientov nesmú vymáhači navštíviť doma ani na pracovisku. Spoločnosť nemôže na súde vymáhať dlh, ktorý je už premlčaný a nemôže sa tým ani vyhrážať.
Riešením je nielen asertivita
Ak už sa aj niekto stane terčom vyhrážok, centrálna banka radí byť asertívny. Klient by sa mal ozvať spoločnosti písomne a mal by si vyžiadať podrobné doklady k dlhu. Po získaní podkladov by sa mal následne poradiť s právnikom.
"Ak vám spoločnosť nechce zdokladovať váš dlh, ak vás obťažujú jej vymáhačské praktiky, podajte písomnú reklamáciu. Spoločnosti musia na reklamáciu do 30 dní odpovedať. Ak nereagujú, podajte sťažnosť do Národnej banky Slovenska," uviedla NBS.
Viac k témam: dlhy, Národná banka Slovenska (NBS), vymáhanie
Zdroj: Webnoviny.sk - Slováci by si mali dať pozor, niektoré inkasné spoločnosti vymáhajú neexistujúci dlh © SITA Všetky práva vyhradené.
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Predchádzajúci článok
Ľahká americká ropa si pripísala percento a prilepšila si aj ropa Brent