Piatok, 22. november 2024
Mimoriadne správy
- Pre podozrivú batožinu evakuovali časť londýnskeho letiska Gatwick
- Ukrajinský parlament zrušil zasadanie pre sprísnenie bezpečnostných opatrení po tom, ako Moskva nasadila novú raketu
- Trump má novú kandidátku na čelo ministerstva spravodlivosti, bývalú generálnu prokurátorku Floridy Pam Bondiovú
- Moskva na Ukrajine stratila ďalších viac ako tisíc vojakov, prišla aj o bojové vozidlá a delostrelectvo
- Záporožskej jadrovej elektrárni na juhu Ukrajiny hrozí odpojenie od elektriny
Prioritou je prepojenie krajín V4 vysokorýchlostnou traťou, tá však nevyrieši problémy s dopravou
BRATISLAVA 21. októbra (WebNoviny.sk) - Rýchlostná železničná trať len v podmienkach Slovenska nemá veľký význam. Tvrdí to Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) s tým, že ak majú vlaky dosiahnuť rýchlosť 250 kilometrov za hodinu a viac, potrebujú dostatočne dlhý priestor a nikde na ňom nezastavovať.
"To si vyžaduje veľmi silný prepravný potenciál a ten južná trasa na Slovensku nemá," informovala agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.
Navyše, efekt vysokorýchlostnej trate by bol len s jedným zastavením medzi Bratislavou a Košicami. "Väčší počet zastávok už vymedzuje, že vlaky by dosahovali maximálnu rýchlosť 180 kilometrov za hodinu, aj to len na niektorých úsekoch takejto trate. Modernizácia južného železničného ťahu je však určite víziou budúcnosti," uviedla Ducká.
Prepojenie krajín V4 vysokorýchlostnou traťou
Ministri krajín visegrádskej skupiny (V4) sa začiatkom októbra na Štrbskom Plese dohodli na vzniku expertnej pracovnej skupiny v súvislosti so zámerom na vybudovanie vysokorýchlostnej železničnej trate spájajúcej Varšavu, Prahu, Bratislavu a Budapešť.
Prioritou je spojenie hlavných miest Poľska, Česka, Slovenska a Maďarska, ku ktorým by sa mali pripojiť Krakov a Brno. Skupina má hľadať možnosti na zladenie technických, projekčných, infraštruktúrnych a dopravných prvkov, vrátane napojenia krajín V4 na hraničných bodoch a miest, kde budú vlaky zastavovať, a tiež rýchlosti vlakov.
Maďarsko ako iniciátor projektu už vyčlenilo na vypracovanie štúdie realizovateľnosti 5 mil. eur, ostatné krajiny V4 to ešte čaká. Vysokorýchlostný vlak by mal trať Praha - Bratislava prekonať za necelú hodinu a pol. Cesta vlakom na tejto trase v súčasnosti trvá štyri hodiny, autom bez dopravných obmedzení vyše tri hodiny a lietadlom, vrátane presunov na letisko a z neho, ako aj vybavenia, zhruba tri hodiny.
Problémy s dopravou nevyrieši vysokorýchlostná trať
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) je v prípade projektu vysokorýchlostnej trate skeptický. "Slovensko by sa v súčasnosti malo zaoberať hlavne projektami, ktoré nám prinesú rýchle benefity. Problémy s dopravou, ktoré sú čoraz intenzívnejšie, nevyrieši vysokorýchlostná trať, ktorá bude postavená možno za tridsať rokov,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ inštitútu Rastislav Cenký.
"Za dvadsať rokov sme neboli schopní zrekonštruovať na Slovensku základnú železničnú sieť na 160 kilometrov za hodinu, pričom v okolitých štátoch je bežná rýchlosť 200 kilometrov za hodinu, a vystavať základnú cestnú sieť,“ upozornil Cenký.
Viac k témam: Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH), Ministerstvo dopravy a výstavby SR, V4 Visegrádska štvortka, vlaky, vysokorýchlostná trať
Zdroj: Webnoviny.sk - Prioritou je prepojenie krajín V4 vysokorýchlostnou traťou, tá však nevyrieši problémy s dopravou © SITA Všetky práva vyhradené.
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Predchádzajúci článok
Ak nebude jasno v otázke brexitu, britské firmy do Vianoc odštartujú rezervné plányNasledujúci článok
SZČO s odkladom daňového priznania dostali informáciu o výške odvodov