Piatok, 22. november 2024
Zamračené 0 °C
Mimoriadne správy
- Moskva na Ukrajine stratila ďalších viac ako tisíc vojakov, prišla aj o bojové vozidlá a delostrelectvo
- Záporožskej jadrovej elektrárni na juhu Ukrajiny hrozí odpojenie od elektriny
- Medzinárodný trestný súd vydal zatykač na izraelského premiéra pre vojnu v Pásme Gazy
- Rusi vo vojne proti Ukrajine prvýkrát použili medzikontinentálnu raketu
- Po tragédii na železničnej stanici v srbskom Novom Sade zatkli 11 ľudí
Pellegriniho vláda uvažuje o zriadení národnej leteckej spoločnosti, štát by ju mohol vlastniť
BRATISLAVA 23. januára (WebNoviny.sk) - Budúci národný letecký dopravca na Slovensku, ktorého zriadenie zvažuje vláda, by mohol byť vo vlastníctve štátu, alebo v spoluvlastníctve štátu a súkromného investora vo forme akciovej spoločnosti.
Ostatné spôsoby fungovania, napríklad tradičný štátom dotovaný národný dopravca, resp. dotovanie prevádzky liniek vo verejnom záujme, sú z pohľadu európskej legislatívy neprijateľné.
Vyplýva to z materiálu "Informácia o vytvorení podmienok na zriadenie národného leteckého dopravcu - výsledok analýzy", ktorý predložilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR a vláda ho v stredu vzala na vedomie.
Štát by bol investorom
Počiatočné náklady na založenie domácej leteckej spoločnosti (pred spustením prevádzky) by v prípade nákupu lietadiel boli vyše 79 mil. eur a v prípade prenájmu (leasingu) lietadiel viac ako 32 mil. eur. Finančná rezerva na krytie strát by predstavovala 95,6 mil. eur a rovnala by sa očakávanej prevádzkovej strate za prvých päť rokov prevádzky leteckého dopravcu.
V tomto období by predpokladaná strata v jednotlivých rokoch mala dosiahnuť: 31,9 mil. eur, 22,1 mil. eur, 17,2 mil. eur, 14,7 mil. eur a 9,8 mil. eur. Celková finančná náročnosť investície za prvých päť rokov letovej prevádzky by bola pri nákupe lietadiel takmer 175 mil. eur a pri prenájme lietadiel 127,7 mil. eur.
Ako sa v záveroch informácie o podmienkach na zriadenie národného leteckého dopravcu ďalej uvádza, štát by bol investorom, avšak podnikateľské prostredie by bolo plne v rukách manažmentu spoločnosti. Letecký dopravca by mohol byť orientovaný na všetky tri segmenty leteckej dopravy - vnútroštátne letecké spojenia, biznis spojenia a spojenia pre podporu príjazdovej turistiky.
Lietadlová technika
Do úvahy pripadajú linky z Bratislavy do Bruselu, Paríža, Moskvy, Petrohradu, Mníchova, tel Avivu, Zürichu, Košíc a Popradu. Fungovať by mohli aj linky z Košíc do Milána, Kyjeva a Tel Avivu a z Popradu do Petrohradu.
Počiatočný vklad štátu by predstavoval najmä lietadlovú techniku. "Neskoršie investície štátu by boli považované za nepovolenú štátnu pomoc. V prípade leasingu by síce počiatočné náklady boli nižšie, avšak leasingové splátky by výrazne zvyšovali náklady počas letovej prevádzky," vyplýva z materiálu. Nevyhnutné by bolo spomínané vytvorenie finančnej rezervy na krytie počiatočných nákladov na prípravu a fungovanie spoločnosti, ako aj na krytie očakávaných strát v prvých rokoch prevádzky.
Založenie spoločnosti by malo byť iniciované zhruba 21 až 24 mesiacov pred očakávaným začatím letovej prevádzky, to je najvhodnejšie v mesiacoch apríl a máj. Dopravca by mal mať regionálne lietadlá typu jet, najlepšie Embraer 190 s kapacitou 114 miest.
Nízkonákladový dopravca
Pre začiatok sa odporúča flotila zložená z dvoch lietadiel. Spoločnosť by mala mať hlavnú základňu v Bratislave, keďže regionálne letiská negenerujú dostatočný dopyt, avšak niektoré priame linky by mali byť prevádzkované aj z regionálnych letísk v Košiciach a Poprade.
Spoločnosť by mala byť zaradená do skupiny nízkonákladových dopravcov, ktorí optimálnym určením ceny leteniek a úrovne služieb dokážu pritiahnuť aj značnú časť biznis klientely, nevhodná by však bola snaha o priamu konkurenciu s ultra nízkonákladovými dopravcami.
"Preferované by malo byť založenie spoločnosti v spolupráci so súkromným kapitálom, alebo neskorší kapitálový vstup súkromného investora (v prípade záujmu), pričom v prípade investora so sídlom mimo krajín EÚ je potrebné splniť podmienku vlastníckeho podielu menej ako 50 %," uvádza materiál.
Materiál je abstraktom štúdie realizovateľnosti "Analýza zriadenia národného leteckého dopravcu", ktorú pre Ministerstvo dopravy a výstavby SR vypracovala Národohospodárska fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave v spolupráci s externými odborníkmi.
Viac k témam: letecký dopravca, premiér Slovenskej republiky
Zdroj: Webnoviny.sk - Pellegriniho vláda uvažuje o zriadení národnej leteckej spoločnosti, štát by ju mohol vlastniť © SITA Všetky práva vyhradené.
Hodnotenie článku
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.