Piatok, 22. november 2024
Mimoriadne správy
- Pre podozrivú batožinu evakuovali časť londýnskeho letiska Gatwick
- Ukrajinský parlament zrušil zasadanie pre sprísnenie bezpečnostných opatrení po tom, ako Moskva nasadila novú raketu
- Trump má novú kandidátku na čelo ministerstva spravodlivosti, bývalú generálnu prokurátorku Floridy Pam Bondiovú
- Moskva na Ukrajine stratila ďalších viac ako tisíc vojakov, prišla aj o bojové vozidlá a delostrelectvo
- Záporožskej jadrovej elektrárni na juhu Ukrajiny hrozí odpojenie od elektriny
Hnutie OĽaNO kritizuje hospodárenie štátnych železníc, draho nakúpili tričká aj pracie prášky
BRATISLAVA 24. júla (WebNoviny.sk) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podľa hnutia OĽaNO plytvajú pri nákupoch bežných pracovných pomôcok.
Zástupcovia opozície v utorok upozornili, že štátny správca železničnej infraštruktúry nakúpil pre zamestnancov tričká, pracie prášky na pracovné odevy a ručné lampy, tzv. nočné výpravky za výrazne vyššie ceny ako sú na trhu.
Odporúčame:
Ministerstvo chce podľa OĽaNO premrhať milióny eur na kurzy, ktoré ľudí nič zmysluplného nenaučia
"Celková úspora, ktorú sme vyčíslili na týchto troch nákupoch pracovných prostriedkov je približne 200 tis. eur," povedal poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.
Za túto sumu by sa podľa neho dala opraviť napríklad výhybka na trati pri Trnave, aby tam IC vlaky a rýchliky nemuseli spomaľovať. "Ide iba o náhodné príklady, ktoré však odrážajú to, ako sa na železniciach hospodári s peniazmi daňových poplatníkov," uviedol Marosz.
Oslovili aj veľkého zamestnávateľa
Expert OĽaNO na dopravu Jiří Kubáček informoval, že ŽSR nakúpili 16 tisíc bavlnených tričiek s krátkymi rukávmi a so svojim malým logom od bratislavskej spoločnosti REMPO, s. r. o. za 6,31 eura za kus bez DPH. Firma pritom podľa neho ponúka podobné tričká na svojom webe za 2,90 eura, pričom iný výrobca im na požiadanie pripravil ponuku s cenou 2,17 eura za kus.
"Oslovili sme aj veľkého zamestnávateľa na Slovensku, ktorý hromadne nakupuje pracovné tričká pre svojich zamestnancov dokonca za 1,99 eura bez DPH. Ak by ŽSR obstarali tieto tričká za bežnú trhovú cenu, dosiahli by úsporu viac ako 66 tis. eur," uviedol Kubáček.
Odporúčame:
Aktualizované: Na úseku Bratislava – Kvetoslavov pribudol nový osobný vlak, premáva aj počas pracovných dní
ŽSR zároveň nakúpili 80 tisíc balení pracieho prášku na pracovné odevy od košickej firmy FOREX brokers, s. r. o. za 3,12 eura za kus. Na internete sú podľa experta hnutia ponuky za 1,70 eura, pričom špeciálne prášky na pracovné odevy sú ešte lacnejšie. V tomto prípade by železnice, tvrdí Kubáček, mohli usporiť vyše 131 tis. eur.
Košická firma KONEX Elektro, spol. s r. o., sa zaviazala dodať železniciam nočné výpravky za 178,89 eura za kus. "Sme presvedčení, že aj pri veľmi konzervatívnom uvažovaní možno odhadnúť predraženie na jednom kuse o prinajmenšom sto eur. Keďže železnice odobrali dvesto kusov týchto lampičiek, odhadujeme objem premrhaných prostriedkov na 20 tis. eur," povedal Kubáček.
Investícia do opravy koľají
OĽaNO má vážne obavy, že podobne nehospodárne postupujú železničiari aj pri väčších a viac sofistikovaných tendroch. Napríklad pri plánovanom dodaní kamerového systému či výpočtovej techniky.
"Cieľom, nielen našim, ale predovšetkým súčasných manažérov ŽSR by malo byť okamžité zastavenie plytvania a investícia ušetrených peňazí do opravy koľají, pretože katastrofálny stav tratí prispieva k meškaniam vlakov a sťažnostiam cestujúcich," vyhlásil Marosz.
Stav koľají sa podľa poslanca neustále zhoršuje a medzi rokmi 2012 až 2017 stúpol podiel nevyhovujúcich úsekov z 23 % na tak 28 %. "Ľudia musia znášať rôzne obmedzenia takmer na tretine všetkých tratí. Na mnohých úsekoch sú koľajnice tak rozbité, že vlaky musia jazdiť pomalšie a meškajú," upozornil Marosz.
Odporúčame:
Foto: Autobus plný ľudí prerazil závory na priecestí v Malom Čepčíne, vlak stihol spomaliť
Spomenul zmodernizovaný úsek medzi Trnavou a Leopoldovom, kde IC vlaky a rýchliky od začiatku roka až doteraz spomaľujú zo 160 km za hodinu na 60 km za hodinu pre chybnú výhybku. V Bratislave vlaky medzi Petržalkou a Novým Mestom spomaľujú z 80 na 50 km za hodinu pre zhnité podvaly.
"Azda najakútnejším prípadom bola jednokoľajka Humenné - Stakčín, kde sa na niektorých miestach tak zmenil rozchod koľají, že cestujúci museli medzi Sninou a Stakčínom pol roka prestupovať z vlaku do autobusu," dodal Marosz.
Viac k témam: Ján Marosz, OĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, železničná doprava, ŽSR Železnice Slovenskej republiky
Zdroj: Webnoviny.sk - Hnutie OĽaNO kritizuje hospodárenie štátnych železníc, draho nakúpili tričká aj pracie prášky © SITA Všetky práva vyhradené.
Hodnotenie článku
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.