Piatok, 22. november 2024
Mimoriadne správy
- Záporožskej jadrovej elektrárni na juhu Ukrajiny hrozí odpojenie od elektriny
- Medzinárodný trestný súd vydal zatykač na izraelského premiéra pre vojnu v Pásme Gazy
- Rusi vo vojne proti Ukrajine prvýkrát použili medzikontinentálnu raketu
- Po tragédii na železničnej stanici v srbskom Novom Sade zatkli 11 ľudí
- Vulkanický systém neďaleko Reykjavíku opäť chrlil lávu
Energetické podniky vrátia odberateľom viac ako pol milióna eur, nedodržali štandardy kvality
BRATISLAVA 8. mája (WebNoviny.sk) - Aj v minulom roku nie všetky energetické podniky dodržiavali štandardy kvality. Svojim odberateľom tak musia vyplatiť kompenzačné platby v celkovej výške 640 tisíc eur.
Vplyv na zisk subjektov
Ako uviedol pre agentúru SITA hovorca Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Radoslav Igaz, najviac za nedodržiavanie pravidiel musia zaplatiť elektroenergetici. Odberateľom majú vrátiť 615-tisíc eur.
Plynárenské firmy vrátia odberateľom za nedodržanie štandardov kvality vyše 20-tisíc eur, teplárenské dvetisíc eur a spoločnosti pôsobiace vo vodárenstve 450 eur.
„Mechanizmus kompenzačných platieb má pozitívny vplyv na dodržiavanie ustanovených štandardov kvality, pretože náklady spojené s úhradami kompenzačných platieb za ich nedodržanie nie sú oprávnenými nákladmi vstupujúcimi do výpočtu regulovaných cien a negatívne vplývajú na zisk regulovaných subjektov,“ dodal Igaz.
Neobnovili distribúciu v lehote
Pri elektroenergetikoch najviac nedodržiavali štandardy kvality distribučné spoločnosti, čiže firmy, ktoré dopravujú k spotrebiteľom elektrinu. Tí museli na kompenzačných platbách zaplatiť až 577-tisíc eur. Na celkovom počte udalostí s nedodržaným štandardom kvality sa pritom najviac podieľali regionálne distribučné sústavy, ktorých podiel na zaznamenaných udalostiach dosiahol 99,9 %.
Regionálne distribučky najčastejšie porušili štandardy kvality tým, že neobnovili distribúciu elektriny po poruche v určenej lehote, neoznámili plánované prerušenie distribúcie, respektíve nedodržali termín plánovaného prerušenia distribúcie elektriny.
Dodávatelia elektriny, čiže spoločnosti predávajúce spotrebiteľom elektrinu, vyplatili spotrebiteľom na kompenzačných platbách necelých 39 tisíc eur. Väčšinou nedodržali lehoty na overenie správnosti vyúčtovania platby za dodanú elektrinu či nedodržali lehoty na uzatvorenie zmluvy o dodávke elektriny.
Ochrana koncových spotrebiteľov
Za nedodržanie štandardov kvality v oblasti distribúcie plynu boli vyplatené kompenzačné platby vo výške 3 455 eur. Dodávatelia plynu vrátili spotrebiteľom 17-tisíc eur. „Najviac nedodržaných udalostí bolo zaznamenaných pri uzatváraní zmluvy o združenej dodávke plynu,“ dodal Igaz.
Štandardy kvality sa zameriavajú na ochranu koncových odberateľov. Predstavujú súbor pravidiel a postupov, ktoré musí dodávateľ dodržiavať, aby odberateľ za cenu, ktorú platí za energie, dostal primeranú kvalitu.
V prípade akýchkoľvek pochybností o dodržiavaní štandardov kvality má spotrebiteľ právo obrátiť sa na svojho dodávateľa, s ktorým má uzatvorenú zmluvu o dodávke. Dodávateľ je povinný vykonať záznam a urobiť nápravu. Povinné sledovanie dodržiavania štandardov kvality zaviedol regulačný úrad od roku 2009.
Viac k témam: elektrina, energetika, plyn
Zdroj: Webnoviny.sk - Energetické podniky vrátia odberateľom viac ako pol milióna eur, nedodržali štandardy kvality © SITA Všetky práva vyhradené.
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Predchádzajúci článok
Príspevok na pohreb neplánuje ministerstvo zvýšiť, Richter má iné priority