Piatok, 22. november 2024
Mimoriadne správy
- Pre podozrivú batožinu evakuovali časť londýnskeho letiska Gatwick
- Ukrajinský parlament zrušil zasadanie pre sprísnenie bezpečnostných opatrení po tom, ako Moskva nasadila novú raketu
- Trump má novú kandidátku na čelo ministerstva spravodlivosti, bývalú generálnu prokurátorku Floridy Pam Bondiovú
- Moskva na Ukrajine stratila ďalších viac ako tisíc vojakov, prišla aj o bojové vozidlá a delostrelectvo
- Záporožskej jadrovej elektrárni na juhu Ukrajiny hrozí odpojenie od elektriny
Aktivisti majú podozrenie na nelegálnu ťažbu štrkopiesku, podľa ministerstva si robia kampaň
BRATISLAVA 2. novembra (WebNoviny.sk) - Občianske združenie (OZ) Triblavina podá v pondelok trestné oznámenie pre podozrenie z nelegálnej ťažby štrkopiesku v súvislosti s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy.
Aktivisti tvrdia, že zo zemníkov v Moste pri Bratislave a Tomášove sa ťažia tony štrku bez vyňatia z pôdneho fondu a bez povolenia banského úradu. Hlavný zhotoviteľ stavby spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., podľa nich používa stavebný materiál na stavbu diaľnice a rýchlostnej cesty.
SPF neuzavrela zmluvu
Predseda OZ Triblavina Milan Grožaj v piatok informoval, že Slovenský pozemkový fond potvrdil, že nemá s nikým uzavretú nájomnú zmluvu na svoje dve parcely v zemníku číslo 3 v Moste pri Bratislave.
"Tieto pozemky už sú vyťažené, je tam sedemmetrová jama bez štrku. Okradli priamo aj Slovenský pozemkový fond. Kopú až po hladinu spodnej vody, čo je v tomto území zakázané," povedal Grožaj na brífingu pred ministerstvom dopravy a výstavby. To je obstarávateľom PPP projektu pre D4 a R7 a zmluvným partnerom koncesionára Zero Bypass Ltd.
Spoločnosť D4R7 Construction, zložená zo španielskej firmy Ferrovial Agroman a z rakúskeho Porr Bau, podľa odhadov OZ Triblavina vyťažila len z uvedeného jedného katastra v Moste pri Bratislave asi 1,2 milióna kubických metrov štrkopiesku.
"Na poplatkoch za DPH prišlo Slovensko zhruba o 3,5 mil. eur. Obce mohli dostať z týchto peňazí 80 %. Považujeme to za obrovský škandál, že tu existuje takáto firma a môže si robiť na Slovensku, čo chce," uviedol Grožaj. Majiteľ pozemku podľa neho vie, že sa to robí na čierno a je spoluzodpovedný.
Reakcia ministerstva dopravy
Na základe informácií od starostov obcí je podľa predsedu OZ Triblavina pripravovaných ďalších šestnásť zemníkov. Upozornil, že ani v prípade pozemku v Tomášove podľa zmluvy o jeho prenájme nie je povolenie na dočasné užívanie, vyňatie z pôdneho fondu ani povolenie banského úradu.
"Všetko je to vedené ako orná pôda na katastrálnej mape a pozemkový úrad nevydal žiadne povolenie. Ťaží sa tam veselo, dokonca si tam svojvoľne dajú značky 'stavba'," dodal Grožaj. Pre ťažbu štrku v Tomášove už podala trestné oznámenie poslankyňa NR SR za SaS Anna Zemanová.
"Ministerstvo dopravy sa už viackrát jasne vyjadrilo, že za samotnú výstavbu je plne zodpovedný koncesionár. V prípade, ak sa potvrdia akékoľvek podozrenia z nezákonného konania koncesionára, je plne v právomoci príslušných orgánov vyvodiť zodpovednosť a príslušné orgány už v tejto veci konajú," zareagoval pre agentúru SITA odbor komunikácie rezortu dopravy.
"Aj v tejto súvislosti je jasné, že dnešné (piatkové) vyjadrenie predstaviteľov OZ Triblavina nemá reálne, ale politicky motivované pozadie, kedy si jednotliví kandidáti a členovia združenia robia kampaň pred komunálnymi voľbami. Iba tak nadväzujú na svoju aktivitu v minulosti, kedy sa brzdením výstavby obchvatu snažili zviditeľniť v médiách," dodal rezort dopravy.
Agentúra SITA oslovila aj spoločnosť D4R7 Construction, tá sa doteraz nevyjadrila.
Viac k témam: križovatka triblavina, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Občianske združenie Triblavina
Zdroj: Webnoviny.sk - Aktivisti majú podozrenie na nelegálnu ťažbu štrkopiesku, podľa ministerstva si robia kampaň © SITA Všetky práva vyhradené.
Hodnotenie článku
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.