Piatok, 22. november 2024
Mimoriadne správy

Žiakov so špeciálnymi vzdelávacími požiadavkami pribúda, prieskum ukázal aj ďalšie nedostatky

 Webnoviny  18. november 2018  429  
Žiakov so špeciálnymi vzdelávacími požiadavkami pribúda, prieskum ukázal aj ďalšie nedostatky

BRATISLAVA 16. novembra (WebNoviny.sk) - V školskom roku 2017/2018 sa v materských, základných a stredných školách na Slovensku vzdelávalo 73 273 detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, 25 658 detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a stovky detí so zdravotným znevýhodnením.

Takmer 12 percent žiakov z uvedených stupňov škôl má priznanú špeciálnu výchovno-vzdelávaciu potrebu. Podľa prieskumu projektu To dá rozum sú však ďalšie desaťtisíce detí, ktoré by potrebovali dodatočnú podporu vo vzdelávaní.

"Prieskum tiež ukázal, že školy deklarujú pripravenosť prijať a vzdelávať deti s rozmanitými potrebami, avšak čelia pri ich vzdelávaní viacerým vážnym problémom. Jedným z najviac pociťovaných problémom je nedostatok asistentov učiteľa, na ktorý poukázalo 41 percent respondentov. Nedostatočnú pripravenosť učiteľov pre prácu s deťmi so špeciálnymi potrebami považovalo za problém viac ako 23 percent respondentov," povedala Miroslava Hapalová z To dá rozum na dnešnej spoločnej tlačovej besede s Inklukoalíciou.

Chýba model, podľa ktorého by pedagógovia pracovali


Ministerstvo školstva v školskom roku 2018/2019 pridelilo školám namiesto požadovaných 5 845 asistentov učiteľa iba 2 374. Návrh štátneho rozpočtu na budúci rok počíta s navýšením asistentov učiteľa o 642. Z prieskumu ďalej vyplynulo, že okrem asistentov učiteľa je vypuklým problémom absencia ďalších odborných pracovníkov, medzi ktorých patria školskí psychológovia, špeciálni pedagógovia, ale napríklad aj liečební a sociálni pedagógovia či logopédi.

"Okrem ľudí nám však chýbajú kvalitne spracované štandardy podporných služieb, ako aj model, ako by mali odborní a pedagogickí zamestnanci v školách spolupracovať. Vedie to k nižšej efektivite ich činnosti a zároveň vyšším požiadavkám na počet asistentov a ďalších odborníkov v systéme," povedala Hapalová.

Učiteľ a špeciálny pedagóg zo Slovenskej komory učiteľov a Inklukoalície Viktor Križo upozornil, že prítomnosť odborníkov na školách má zabezpečiť podporu pre všetky deti, učiteľov a rodičov.

"Prináša to so sebou aj ďalšie benefity, ako je prevencia pred množstvom negatívnych javov, skoré vyhľadávanie rizík a následná podpora a intervencia či krízová intervencia pri ťažkých životných situáciách," dodal Križo.

Potreba zabezpečiť kvalitné služby pre deti


Odborníci z Inklukoalície sú presvedčení, že naše školstvo je čoraz menej schopné odpovedať na súčasné potreby učiteľov, detí, mladých ľudí a ich rodičov. Zároveň vyzývajú vládu, aby naplnila nielen vlastné programové vyhlásenie, ale aj záväzky vyplývajúce z Ústavy SR a viacerých medzinárodných dokumentov a zabezpečila kvalitné podporné služby pre deti, rodičov a učiteľov priamo na školách.

Na prieskume projektu To dá rozum sa zúčastnilo 5 469 učiteľov, odborných zamestnancov, pedagogických asistentov a výchovných poradcov zo 688 materských, základných a stredných škôl.

Viac k témam: Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR, školstvo, Slovenská komora učiteľov, sociálne rozdiely, učitelia, zdravotne znevýhodnené deti, zdravotné znevýhodnenie, žiaci
Zdroj: Webnoviny.sk - Žiakov so špeciálnymi vzdelávacími požiadavkami pribúda, prieskum ukázal aj ďalšie nedostatky © SITA Všetky práva vyhradené.
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.