Piatok, 22. november 2024
Mimoriadne správy
- Záporožskej jadrovej elektrárni na juhu Ukrajiny hrozí odpojenie od elektriny
- Medzinárodný trestný súd vydal zatykač na izraelského premiéra pre vojnu v Pásme Gazy
- Rusi vo vojne proti Ukrajine prvýkrát použili medzikontinentálnu raketu
- Po tragédii na železničnej stanici v srbskom Novom Sade zatkli 11 ľudí
- Vulkanický systém neďaleko Reykjavíku opäť chrlil lávu
15.7.2024 (SITA.sk) - AROS spolu s ďalšími zástupcami stredo a východoeurópskych železničných dopravcov podpísali memorandum týkajúce sa zavedenia digitálneho automatického spriahadla (DAC) na železnice. Podľa asociácie a ďalších dopravcov je nutné zavedenie a následné prevádzkovanie DAC zreálniť. V opačnom prípade môže mať táto na prvý pohľad výhodná technológia fatálne dopady na dopravcov a tým aj celkové zníženie konkurencieschopnosti nákladnej železničnej dopravy.
Systém DAC spája vozne s vozňami alebo rušňami automaticky a nahrádza súčasný manuálny spôsob spájania vozidiel skrutkovkami. Pôvodný plán bol podľa Európskej únie zvýšenie kapacity železničnej infraštruktúry vďaka rýchlosti zvýšenia spájania vozidiel. Samotné testovania však ukázali, že tomu tak byť nemusí. "K spájaniu vozňov bola potrebná živá sila, čím sa samotný čas spájania len predĺžil. Pôvodná snaha o zvýšenie kapacity tak nemusí byť naplnená” hovorí Patrik Benka, výkonný riaditeľ AROS.
Otázne je tiež podľa Benku financovanie DAC. Podľa jeho slov je nutné, "aby zavádzanie a prevádzkovanie DAC, ale aj náklady na medziobdobie (spojovacie vozne, zmeny technológií) boli financované z fondov EÚ, aby nedošlo k takému nárastu nákladov dopravcov a majiteľov vozidiel, ktoré prevýšia ich výnosy. To by znamenalo ďalšie zníženie konkurencieschopnosti nákladnej železničnej dopravy voči cestnej, ba až jej možný zánik, a malo by za následok nesplnenie záväzkov celej EÚ v rámci Green Dealu pri presune prepravy tovarov z cesty na železnicu,” vysvetľuje Benka. Okrem toho sa pri súčasných podmienkach zavádzania tiež nepočíta s pohybom vozidiel v štátoch mimo EÚ.
Podľa dopravcov je dôležité, aby bola práve konkurencieschopnosť nákladnej dopravy najvyššou prioritou. "Zároveň máme za to, aby investície dopravcov a vlastníkov železničných vozidiel do DAC zostali nepovinné,” hovorí Benka. Asociácia železničných dopravcov Slovenska preto spolu s ďalšími stredo a východoeurópskymi železničnými združeniami pristúpila k podpísaniu Memoranda o DAC, ktoré bolo 3.7.2024 na stretnutí s generálnou riaditeľkou DG MOVE (mobilita a doprava) Magdou Kopczynskou odovzdané Komisii EÚ. "Budeme žiadať o následné stretnutie, na ktorom by sa diskutovalo o technickej problematike DAC s odborníkmi Komisie,” dodal Benka.
Informačný servis
Viac k témam: DAC, Memorandum, PR
Zdroj: SITA.sk - Trójsky kôň alebo príležitosť pre železnice? © SITA Všetky práva vyhradené.
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Predchádzajúci článok
Hlasovanie v Tescu štartuje: Rozhodnite, koľko peňazí dostanú projekty vo vašom okolíNasledujúci článok
KOOPERATIVA upozorňuje na nárast škôd spôsobených vodným živlom