Piatok, 22. november 2024
Zamračené -1 °C
Mimoriadne správy
- Pre podozrivú batožinu evakuovali časť londýnskeho letiska Gatwick
- Ukrajinský parlament zrušil zasadanie pre sprísnenie bezpečnostných opatrení po tom, ako Moskva nasadila novú raketu
- Trump má novú kandidátku na čelo ministerstva spravodlivosti, bývalú generálnu prokurátorku Floridy Pam Bondiovú
- Moskva na Ukrajine stratila ďalších viac ako tisíc vojakov, prišla aj o bojové vozidlá a delostrelectvo
- Záporožskej jadrovej elektrárni na juhu Ukrajiny hrozí odpojenie od elektriny
Agentúry AKO a Focus nebudú zverejňovať prieskumy počas moratória, vyhotoviť ich však môžu
3.12.2019 (Webnoviny.sk) - Agentúry AKO a Focus nebudú počas predvolebného moratória zverejňovať vlastné prieskumy, vyhotoviť ich však môžu. Uviedli tak šéf Focusu Martin Slosiarik a konateľ agentúry AKO Václav Hřích pre agentúru SITA. Slosiarik dodal, že Focus nevie ovplyvniť, ako s výsledkami naložia objednávatelia prieskumov.
Reagujú tak na iniciatívu 50dni.sk, ktorá ohlásila, že sa pokúsi zozbierať peniaze na prieskum. Jeho výsledky by darcovia mohli dostať aj počas 50-dňového moratória. „Focus sa bude správať podľa platného zákona, to znamená, že podľa svojich kapacít bude prieskumy na základe objednávok realizovať,“ poznamenal Slosiarik v reakcii na iniciatívu 50dni.sk.
Cena prieskumu
Zákon totiž nezakazuje prieskum uskutočniť, nesmie sa však počas moratória zverejniť. Ďalej šéf Focusu povedal, že cena prieskumu sa pohybuje v rozpätí od päť do desať tisíc eur v závislosti od metódy, vzorky a dotazníka.
Václav Hřích z agentúry AKO potvrdil, že nikto z iniciatívy 50dni.sk ich zatiaľ nekontaktoval. „Objednať prieskum má právo každý, či už občan, médium, alebo politická strana. Cena takého prieskumu sa pohybuje od šesť tisíc eur, ak by šlo o multiklientský prieskum, cena by bola výrazne nižšia,“ uviedol Hřích.
Sľub iniciatívy 50dni.sk
Napriek zákazu zverejňovania predvolebných prieskumov 50 dní pred voľbami by voliči mohli získať informácie o aktuálnych preferenciách. Sľubuje to iniciatíva 50dni.sk, za ktorou stojí štvorica Juraj Šípoš, Zuzana Suchová, Ivana Šáteková a Boris Belan.
Na webe, ktorý založili, vyzývajú ľudí, aby sa registrovali a prejavili vôľu prispieť jedným eurom a viac na spoločný prieskum verejnej mienky, ktorého výsledky chcú darcom posielať e-mailom. Pred spustením samotnej zbierky je potrebná registrácia aspoň 10-tisíc ľudí. Zatiaľ sa na odber prieskumu prihlásilo vyše tritisíc záujemcov.
Predĺženie moratória na zverejňovanie prieskumov verejnej mienky zo súčasných 14 na 50 dní parlament prvýkrát schválil koncom októbra. Následne zákon vetovala prezidentka Zuzana Čaputová, no poslanci v novembri zákon schválili opäť. Prezidentka ohlásila, že sa pre novelu obráti na Ústavný súd SR.
Viac k témam: iniciatíva 50dni.sk, moratórium, Parlamentné voľby do NRSR na Slovensku 2020, prieskum, volebný prieskum
Zdroj: Webnoviny.sk - Agentúry AKO a Focus nebudú zverejňovať prieskumy počas moratória, vyhotoviť ich však môžu © SITA Všetky práva vyhradené.
Hodnotenie článku
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.