Piatok, 22. november 2024
Zamračené -0,5 °C
Mimoriadne správy
- Trump má novú kandidátku na čelo ministerstva spravodlivosti, bývalú generálnu prokurátorku Floridy Pam Bondiovú
- Moskva na Ukrajine stratila ďalších viac ako tisíc vojakov, prišla aj o bojové vozidlá a delostrelectvo
- Záporožskej jadrovej elektrárni na juhu Ukrajiny hrozí odpojenie od elektriny
- Medzinárodný trestný súd vydal zatykač na izraelského premiéra pre vojnu v Pásme Gazy
- Rusi vo vojne proti Ukrajine prvýkrát použili medzikontinentálnu raketu
Štátna veterinárna a potravinová správa pri porovnávaní tých istých výrobkov zistila, že najmä sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky, ktoré sa predávajú na Slovensku, sú nekvalitnejšie než v Rakúsku.BRATISLAVA 14. februára (WebNoviny.sk) - Takmer u polovice testovaných výrobkov laboratórne testy potvrdili, že rovnaké potraviny nadnárodných výrobcov sú v Rakúsku kvalitnejšie ako tie, čo sa predávajú na Slovensku. Najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky. Podľa ministerky pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV) Gabriely Matečnej nadnárodní výrobcovia či značky tak vytvárajú dve triedy spotrebiteľov.
"Ide o o produkty nadnárodných spoločností, ktoré sa volajú rovnako, majú rovnaký obal a predsa majú rôzne zloženie," skonštatovala Matečná. Dodala, že doteraz mal agrorezort nedostatok údajov, MPRV preto v spolupráci so Štátnou veterinárnou a potravinovom správou SR (ŠVPS) porovnalo kvalitu výrobkov, ktoré sa predávali pod rovnakým názvom a značkou kvality na Slovensku a v Rakúsku. "Až u polovice výrobkov sme našli výrazné rozdiely značne ovplyvňujúce ich kvalitu. To všetko v neprospech medzinárodných produktov predávaných na Slovensku",konštatovala.
Problémom výška dane z pridanej hodnoty
Slovenské združenie pre značkové výrobky však upozorňuje, že vďaka členstvu v Európskej únii musia potravinové produkty na Slovensku dodržiavať rovnaké pravidlá ako tie, ktoré platia pre uvádzanie na rakúsky trh. Problémom v uvádzaní kvalitnejších výrobkov na Slovensku však je podľa združenia výška dane z pridanej hodnoty (DPH).
"Slovensko má najvyššiu DPH z krajín Visegrádskej štvorky a jednu z najvyšších v Európskej únii. Hoci z prieskumov môže vyplývať, že Slováci si želajú kvalitu, podľa reálneho správania v obchode ich limituje peňaženka," konštatuje výkonný riaditeľ združenia Ľubomír Tuchscher.
Obchodníci na Slovensku tak v snahe zabrániť, aby im zákazníci odchádzali do susedných krajín pri rokovaniach s dodávateľmi podľa Tuchschera hľadajú cestu ako ponúknuť na slovenský trh také produkty, ktoré budú zodpovedať očakávaniam slovenských zákazníkov a zároveň rešpektovať ich peňaženku.
"Preto vítame prísľub ministerky pôdohospodárstva, že do polroka predstaví analýzu zníženia DPH na potraviny, keďže súčasný balík potravín s nižšou sadzbou nepatrí medzi tie, ktoré zásadne ovplyvňujú nákupnú turistiku," dodal hovorca združenia.
Porovnávali vôňu, chuť aj vzhľad
ŠVPS v rámci výskumu odobrala vzorky 22 potravín, ktoré sa predávali v maloobchodoch v Bratislave a v rakúskych obciach Kitsee a Hainburg. Potravinári počas kontroly porovnávali farbu, konzistenciu, vôňu, chuť, celkový vzhľad potravín, a tiež etikety. Najhoršie podľa ústredného riaditeľa ŠVPS Jozefa Bíreša v teste obstáli nealkoholické nápoje, kde kontrolóri u produktov nadnárodných značiek pre slovenských zákazníkov zistili viac sladidiel a konzervačných látok.
V koreninách zas zistili vyššiu vlhkosť a menší podiel prírodných farbív než v tých istých koreninách, ktoré sa predávajú v rakúskych predajniach. Slabšiu kvalitu vykázali aj čaje, kde čajové vrecúška mali nižšiu gramáž, intenzitu vône a chuti v porovnaní s tým istým produktom kúpeným v Rakúsku. V porovnávaní kvality obstáli negatívne aj mozzarella či mäsové výrobky, kde slovenskí potravinári zaznamenali menší percentuálny podiel mäsa pre zákazníkov na Slovensku.
Proti zisteniam ŠVPS sa ohradila spoločnosť Lidl Slovenská republika, ktorej päť výrobkov správa testovala. Ako upozornil Lidl, ŠVPS porovnávala v prípade šunky dva rôzne výrobky - rakúsku dusenú a slovenskú varenú šunku. "Spoločnosť Lidl garantuje všetkým zákazníkom vo všetkých 27 krajinách, v ktorých pôsobí, identickú kvalitu produktov privátnych značiek, ktoré majú rovnaký obal, pochádzajú od rovnakého dodávateľa a majú rovnaký EAN kód," uviedol hovorca Lidlu Tomáš Bezák.
"Spotrebiteľ má právo na rovnakú kvality tej istej značky bez ohľadu na krajiny pôvodu alebo krajiny nákupu. Argument, že spotrebitelia uprednostňujú rôzne regionálne chute, neobstojí. Slovenský spotrebiteľ určite neočakáva umelé sladidlá a farbivá, viac éčok alebo menší podiel mäsa ako ten rakúsky," podotkla Matečná.
Treba si pozorne prečítať etikety
Agrorezort preto upozorňuje slovenských spotrebiteľov, aby si pozorne prečítali etikety kupovaných výrobkov a nepodľahli marketingovým praktikám predajcov. "Vyzývam zároveň všetkých nadnárodných výrobcov potravín, aby v rámci spoločného európskeho trhu prestali vyrábať dve triedy spotrebiteľov. Značka má byť zárukou tej istej kvality, ak to tak nie je, treba sa zamyslieť nad jej dôveryhodnosťou," vyhlásila Matečná.
Agrorezort naďalej plánuje pokračovať s porovnávaním kvality výrobkov a výsledky prieskumu predloží Európskej komisii (EK). Zámer porovnávať výrobky s výrobkami západných susedov podľa Matečnej ohlásil začiatkom februára aj český minister pôdohospodárstva Marian Jurečka. Podľa Bíreša sa problémom dvojitej kvality potravín plánuje okrem Česka zaoberať aj Litva, Lotyšsko, Rumunsko, či Bulharsko, pričom spoločne chcú tlačiť na EK, aby sa témou začala zaoberať na európskej úrovni.
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.
Hodnotenie článku
Populárne články
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Predchádzajúci článok
Klienti ČSOB pozor, ohrozuje vás škodlivá mobilná aplikáciaNasledujúci článok
Najvyššiu urgentnú starostlivosť zabezpečí 31 nemocníc