Nedeľa, 19. máj 2024
Mimoriadne správy

Aktualizované: OĽaNO-NOVA viní štátne železnice, že si idú draho prenajať lôžkové vozne

 Webnoviny   7. júl 2017  142  
Aktualizované: OĽaNO-NOVA viní štátne železnice, že si idú draho prenajať lôžkové vozne


  • aktualizované 7. júla o 15:57


BRATISLAVA 7. júla (WebNoviny.sk) - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si ide na osem rokov prenajať zrejme staré lôžkové vozne o 100 percent drahšie, ako keby si firma kúpila nové lôžkové vozne a aj ich prevádzkovala. Na piatkovej tlačovej besede to uviedol poslanec NR SR za hnutie OĽaNO-NOVA Ján Marosz.

Nové vozne by vraj stáli 26 miliónov eur


Podľa neho si chce ZSSK prenajať 23 vozňov s možnosťou rozšírenia zákazky na ďalších 13 vozňov vrátane údržby a opráv za 47 miliónov eur. "Z našich analýz vyplýva, že táto suma je poriadne prestrelená," povedal Marosz.

Odporúčame:
Železnice si chcú prenajať rušne za 60 miliónov, pri vyhodnotení ponúk rozhodujú tri kritériá

Ak by podľa neho firma nakúpila nové vozne, vrátane údržby, stálo by to iba 26 miliónov eur. "My tvrdíme, že by sme dokázali mať nie staré za 47 miliónov eur, ale nové za 26 miliónov eur," povedal opozičný poslanec.

Pýta sa, kto v skutočnosti riadi ZSSK, či minister dopravy Árpád Érsek, alebo predseda parlamentu a predseda SNS Andrej Danko, ktorý má svojich nominantov v tejto štátnej železničnej spoločnosti.

"Nominanti pána Danka za tichej asistencie ministra dopravy, pána Érseka, rabujú pred vašimi očami železničnú firmu, ktorá sa aj bez toho nachádza v polčase rozpadu," odkázal poslanec Marosz premiérovi Robertovi Ficovi.

Maroszove otázky na ministerstvo


Ministerstva dopravy sa poslanec Marosz pýta, či má vypracovanú analýzu potreby týchto vozňov. "Ak áno, žiadame, aby ju ministerstvo dopravy urýchlene zverejnilo," povedal.

Podľa neho ZSSK toľko lôžkových vozňov nepotrebuje. "Podľa nás je toto číslo vysoké a niektoré vlaky sú poloprázdne, alebo dokonca stratové," povedal. Rezortu dopravy sa tiež pýta, kto je víťazom súťaže na prenájom lôžkových vozňov.

Poslanec za hnutie OĽaNO-NOVA Eduard Heger upozornil na to, že práve rezort dopravy iniciuje otvorenie dlhovej brzdy, a pritom je toto ministerstvo majstrom v plytvaní. "Sú to zlí správcovia a hospodári a taktiež zlí manažéri," tvrdí Heger.

Reakcia ZSSK


ZSSK sa dištancuje od krivých a nepodložených obvinení, ktoré v piatok na tlačovej besede prezentovali predstavitelia opozičného hnutia OĽaNO-NOVA. Ako uviedla spoločnosť v reakcii, tvrdenie poslanci nepodložili žiadnou ponukou, cenou, dôkazom, ktorý by ho potvrdzoval.

"Aktuálne obstarávanie vychádza na výslednú cenu 1,3 mil. eur za kus pri celkovom počte 36 vagónov (pri uplatnení opcie, ktorá zo súťaže vychádza). Štandardná cena nového lôžkového vozňa v porovnateľnej kvalite je 2,5 až 2,7 mil. eur za kus (Veľká Británia a Azerbajdžan)," objasnila spoločnosť.

ZSSK upozorňuje, že ak v pondelok 10.júla poslanci Marosz a Heger nepredložia dôkazy o nákupe nových lôžkových vozňov v krajinách EÚ v cene 1,5 mil eur za kus za posledných 24 mesiacov, predstavenstvo ZSSK zváži podanie trestného oznámenia za ohováranie a poškodzovanie dobrého mena.

"V súčasnosti ešte súťaž nie je ukončená, prebiehajú ešte doplňujúce otázky, ktoré sme mali na niektorých účastníkov súťaže. Informácie o súťaži štandardne zverejníme po vyhodnotení súťaže. Prosíme v tomto o pochopenie - podľa zákona o verejnom obstarávaní sa informácie z vyhodnotenia ponúk do ukončenia procesu verejného obstarávania neposkytujú. Vyhodnotenie ponúk je neverejné a ešte nebolo ukončené," dodala železničná spoločnosť.



Viac k témam: Andrej Danko, Arpád Érsek, Ján Marosz, lôžkové vozne, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, OĽaNO-NOVA, Robert Fico, SNS Slovenská národná strana, ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko
Zdroj: Webnoviny.sk - Aktualizované: OĽaNO-NOVA viní štátne železnice, že si idú draho prenajať lôžkové vozne © SITA Všetky práva vyhradené.
Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.